Sub amenințarea Chinei, Japonia lansează „Marea Balenă”

Forța japoneză de autoapărare maritimă trebuie să dispună de 22 de submarine diesel-electrice pentru a putea monitoriza și chiar contracara activitățile marinei chineze, extrem de agresive.

Japonia are dezacorduri – deloc puține - cu Republica Populară Chineză cu privire la linia frontierelor maritime respective, precum și asupra arhipelagului Senkaku, administrat în prezent de Tokyo, dar revendicat de Beijing.

În plus, Coreea de Nord a arătat ambiții în ceea ce privește capacitățile submarine, în special prin dezvoltarea de rachete balistice mare-sol.

Pentru moment, marina japoneză are 11 submarine aparținând clasei Oyashio.

Primele două din serie, JDS Oyashio și JDS Michishio, care au intrat în serviciu la sfârșitul anilor 1990, sunt folosite pentru instruire și antrenamentul echipajelor.

Acestor nave li s-au alăturat, din 2009,  cele din clasa Sōryū, mai mari decât primele (2.900 tone deplasament la suprafață față de 2.750 tone).

Beneficiind de îmbunătățiri tehnologice constante, cu adăugarea sonarului ZQQ-7B, noi legături prin satelit și contramăsuri anti-torpilă, aceste submarine sunt în prezent în număr de 11. Un al 12-lea,  JDS Tōryū - ar trebui să fie operațional în martie 2021.

De notat că ultimele două unități din clasa Sōryū vor fi echipate cu baterii litiu-ion, care furnizează de două ori mai multă energie disponibilă decât bateriile cu  plumb-acid, fiind în același timp reîncărcabile mult mai rapid.

Acest lucru, în termeni operaționali, se traduce prin creșterea capacității de imersiune și timp redus de imersie a periscopului. Ceea ce limitează în mod evident vulnerabilitatea unui submarin astfel echipat.

Această tehnologie, deținută și de Naval Group (Franța, cu sistemul LIB , prezentat în noiembrie 2018), va fi utilizată pentru noua clasă de submarine pe care marina japoneză tocmai le-a inaugurat odată cu lansarea JDS Taigei (adică „Marea Balenă”, la șantierul naval Mitshubishi Heavy Industries din Kobe.

Cu un cost de aproximativ 620 milioane de euro, JDS Taigei are un deplasament de 3.000 de tone la suprafață, scrie Opex 360.

Lung de 84 de metri și lat de 9,1 metri, submarinul va fi operat de un echipaj alcătuit din 70 de marinari.

S-a pus evident accentul pe amprenta acustică redusă, prin folosirea de materiale noi.

Submarinul folosește un radar de suprafață ZPS-6H, un sonar Oki ZQQ-8, precum și contramăsuri pentru torpile (momeli) și are șase tuburi lans-torpile HU-606 de 533 mm.

Taigei va fi înarmat cu torpile ghidate cu fir de tip 89 și rachete anti-navă Harpoon.

Conform previziunilor marinei japoneze, JDS Taigei urmează să fie pus în funcțiune în martie 2022.

Alte două submarine de acest tip, în prezent în construcție, vor urma în 2023 și 2024.

 

Foto: Opex 360