Existența avionului de bombardament F-117 „Nighthawk” (contrar denumirii: F, de la „Fighter”, adică avion de vânătoare) a fost ținută multă vreme la secret. Cel puțin pentru publicul larg, dat fiind faptul că Washington a propus să vândă câteva exemplare Marii Britanii, în 1986.

Au trebuit să treacă doi ani pentru ca US Air Force să se decidă să ridice vălul de pe acest aparat, dezvoltat de Lockheed-Martin la sfârșitul anilor 70.

Specialiștii afirmă că F-117 era un avion revoluționar pentru vremea sa. Iar tehnologiile puse la punct pentru a-i permite să scape de sistemele de detecție, inclusiv materialul de culoare negră cu care era acoperit, erau, evident, strict secrete.

Cu atât mai surprinzător faptul că, în timpul operațiunilor NATO în Kosovo, în 1999, un F-117 a fost doborât de sârbi. Impactul media, și nu numai, asupra tehnologiei de ultimă oră a Statelor Unite a fost unul de proporții.

Pilotul a reușit să se catapulteze și a fost ulterior recuperat. Însă necazurile nu s-au sfârșit aici. Avionul nu a fost distrus în întregime iar, potrivit unor surse, agenți chinezi au reușit să pună mâna pe unele părți ale avionului.

O sursă de „inspirație” care ar fi fost de mare folos pentru dezvoltarea ulterioară a avionului „stealth” chinez J-20, care a efectuat primul său zbor în 2011.

Avioanele F-117 „Nighthawk” au fost retrase oficial din serviciu în 2008. Și, contrar majorității altor avioane militare americane scoase la pensie, F-117 au fost trimise nu la 30th Aerospace Maintenance and Regeneration Group de la baza Davis-Monthan (Tucson, Arizona) , ci la Tonopah Test Range (Nevada), unde condițiile de securitate sunt draconice, pentru a se evita orice tentativă de spionaj.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE