SoNoRo Conac 2020 „Pe aripile vântului” la final

SoNoRo Conac 2020 „Pe aripile vântului” la final

Ediția a VIII-a a turneului SoNoRo Conac „Pe aripile vântului” 2020 se încheie cu patru concerte pe domeniile unor edificii importante pentru istoria țării noastre: Domeniul Cantacuzino - palatul “Micul Trianon” de la Florești, duminică, 6 septembrie, ora 18.30; Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, luni, 7 septembrie, ora 19.00; Castelul Rákóczi-Bánffy din Gilău, Jud. Cluj, marți, 8 septembrie, ora 19.00; Casa Avramide din Tulcea, vineri, 11 septembrie, ora 19.00.

Concertele vor fi susținute de muzicienii Răzvan Popovici (violă), Valentin Răduțiu (violoncel), Alexandra Văduva (pian) și Ionuț Ștefănescu (flaut), ce vor interpreta lucrări de Edward Elgar, Maurice Ravel, Gabriel Fauré, Manuel de Falla, Robert Schumann, Stan Golestan, Ludwig van Beethoven, Jules Massenet, Rodion Shchedrin și Claude Debussy.

Încheiem o nouă ediție SoNoRo Conac, în care am descoperit o altă dimensiune a clădirilor de patrimoniu, la care nu am fost atenți până acum: grădinile, curțile interioare, umbra zidurilor, îmbrăcate de o vegetație luxuriantă, ce au dat concertelor de anul acesta un farmec aparte. Pe viitor, chiar dacă ne vom întoarce la concertele în interior, cele mai frumoase grădini vor face din nou parte din programul Conac, declară Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac și directorul Festivalului SoNoRo.

La primul concert, duminică, 6 septembrie, de la ora 18.30, publicul este invitat să descopere domeniul unuia dintre palatele reprezentative pentru ce a însemnat La Belle Epoque în România.

Palatul de la Florești a fost construit de Gheorghe Gr. Cantacuzino, om politic, descendent al unei familii imperiale bizantine stabilită în Țara Românească încă din sec. XVI, supranumit și “Nababul” datorită averii sale impresionante. Palatul s-a dorit a fi încununarea operei lui de o viață, alături de Palatul Cantacuzino din București, situat pe Calea Victoriei, care adăpostește în prezent Muzeul Național „George Enescu”, și castelul Cantacuzino de la Zamora.

Construit după planurile arhitectului Ion D. Berindey în stil roccoco și inpirat de palatele Micul și Marele Trianon din Versailles, palatul de la Florești, din păcate, nu a fost finalizat și astăzi este o ruină.

Participanții la concert vor putea participa de la ora 17.30 și la un tur al domeniului, condus de dna. Irina Bossy-Ghica, urmașa directă a lui Gh. Grigore Cantacuzino și Vice-Președinte al Fundației Domeniul Cantacuzino Florești.

Ruina de la Florești este un monument care poartă în el istoria unei familii și a unui secol. A fost conceput de Gh. Grigore Cantacuzino ca un ultim cadou dedicat soției sale Ecaterina, născută Băleanu, ale carei inițiale „CC” (Caterina Cantacuzino) se mai văd și astăzi, împletite, pe arhitrava de deasupra colonadei de pe fațada occidentală a palatului; dar monumentul poartă în el și istoria unei epoci – de fapt a întregului secol trecut: modernizarea României, rolul preponderent al culturii franceze în acest proces de modernizare, ravagiile războaielor, precum și ale unei dictaturi care a încercat să șteargă orice urmă a acestui trecut, pervertind mentalitățile și semanând ura. Și în fine, ruina de la Florești oglindește prezentul, pe care încercăm să-l transformăm în viitor, reînnoind cu această istorie trecută, care a fasonat identitatea noastră. Concertul la care veți asista face parte din aceasta renaștere, declară Irina Bossy-Ghica.

Accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la: rezervari@sonoro.ro sau 0741.190.470.

***

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud este găzduit de o clădire declarată monument istoric datând din 1889, ce funcționează în localul unei fostei cazărmi. De-a lungul timpului, complexul a acumulat colecții de etnografie – artă populară, științele naturii, artă plastică, colecția de gravură, istorie, arheologie.

Castelul Rákóczi-Bánffy din Gilău se află la aproximativ 20 km de la Cluj-Napoca, înconjurat de un parc natural de circa 11 hectare. Cetatea inițială a fost construită după 1439, din ordinul episcopului Gheorghe Lepes, în stil gotic. Episcopul Ladislau Geréb este cel ce o va transforma într-un castel în stil renascentist. Un alt episcop, Statileo János, unul dintre ultimii episcopi catolici din Transilvania medievală, este cel care a dat forma cu plan regulat și patru turnuri de colț, elemente vizibile și în ziua de azi. În anii 1599 și 1601 s-a aflat în posesia lui Mihai Viteazul.

În prezent, Castelul Rákóczi-Bánffy se află în renovare și este închis publicului. Casa Avramide din Tulcea sau Casa Colecțiilor așa cum mai este ea cunoscută a fost construită la sfârșitul secolului al XIX-lea de Alexandru Avramide, prosper întreprinzător local.

La nivel arhitectural, Casa Avramide se remarcă prin încăperile de la nivelul parterului bogat decorate cu stucatură și plafoane pictate, prevăzute cu uși în două canate și o scară monumentală din mozaic de marmură. În 2013, a fost finalizat proiectul de renovare a Casei Avramide, iar de atunci poate fi vizitată ca muzeu. În plus, casa a devenit și un centru cultural, unde au loc multiple evenimente culturale.

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

***

Despre SoNoRo Conac

Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început ca, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a partimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de naturã intimã, propice dialogului cultural și ascultãrii active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele șapte ediții turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 100 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din țara noastră, dar a și atras atenția publicului international asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice ale țării noastre.

Mai multe detalii despre turneul SoNoRo Conac sunt disponibile pe: www.conac.sonoro.ro

Ne puteți urmări și pe Google News