Soluțiile PNL pentru reducerea prețului la carburanți. Ministrul Adrian Câciu, trimis să negocieze cu Comisia Europeană
- Ionel Sclavone
- 20 iunie 2022, 22:31
Reducerea accizelor la carburanți este posibilă doar în condițiile în care ministrul Finanțelor Publice, Adrian Câciu obține o derogare de la Comisia Europeană. Este opinia purtătorului de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe. El a enumerat soluțiile pe care guvernul le are la îndemână pentru a determina reducerea prețului la pompă pentru români. Reprezentantul PNL a precizat că este nevoie de asigurări, mai ales din partea comercianților, că reducerile de taxe se vor reflecta și în prețuri și că nu vor fi doar iluzorii.
Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, a făcut o serie de declarații cu privire la posibilitățile actualei coaliții de guvernare de a reduce prețurile la carburanți. El a precizat că partidul pe care îl reprezintă dorește o dezbatere serioasă pentru a depăși această criză a scumpirilor. Doar așa, preluând cele mai bune idei, pot fi găsite soluții pentru depășirea acestei situații dificile.
În acest context, liberalul Ionuț Stroe a subliniat necesitatea unei intervenții a statului pentru a stopa creșterea nivelului de preț la carburanți. El a vorbit despre două tipuri de soluții care ar trebui adoptate.
„Soluțiile sunt de două feluri, prima soluție ține de finanțe și este legată, așa cum ați spus și dumneavoastră, de reducerea taxării pe combustibil, adică reducerea accizei, deducerea TVA-ului. Cea de-a doua ține de energie, lucrurile din zona energiei sunt destul de clare, dacă petrolul brut are un anumit preț constant, raportul lui, într-adevăr, s-a mărit, rafinarea, procesarea, etc. presupunem, că în această lume globalizată, toate astea s-au mărit”, a ddecalrat Ionuț Stroe.
Ministrul Finanțelor trimis la Bruxelles
În opinia purtătorului de cuvânt al PNL, statul poate să intervină și să modifice nivelul TVA și al accizei pe care o percepe pentru carburantul vândut la pompă. El spune că, pentru a reduce acciza la pompă ar fi nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Aceasta trebuie obținută de Adrian Câciu, ministrul Finanțelor Publice în urma unor discuții la Bruxelles.
„În zona unde statul poate interveni, la TVA și la acciză, sunt lucruri foarte, foarte simple. De exemplu, dacă ar trebui să reducem acciza ar fi foarte complicat, pentru că în Uniunea Europeană există un nivel minim de accizare. România întotdeauna a aplicat nivelul minim al accizei și să știți că de câte ori a crescut această acciză la nivel european, a crescut și în România.
Singura posibilitate prin care putem reduce accizele de carburanți, ca să fie înțeles pentru toată lumea, este printr-o derogare de la Comisia Europeană, pe care trebuie să o obțină Ministrul de Finanțe. La fel, reducerea Tva-ului, dacă facem această reducere de acciză fără derogare intrăm în fragedă de infringement”, a precizat Ionuț Stroe.
Temerile autorităților cu privire la reducerea TVA
Potrivit spuselor sale, o altă soluție ar fi reducerea TVA la minimum permis de Uniunea Europeană, de 5%. Într-o astfel de ipoteză, rolul determinant îi revine tot Ministerului Finanțelor Publice.
Instituția condusă de Adrian Câciu trebuie să se asigure că o eventuală reducere a TVA nu va fi acoperită de alte practici ale comercianților care să ducă la menținerea actualelor prețuri. Într-o astfel de situație, românii nu ar beneficia de o reducere a prețurilor, însă ar crește profiturile comercianților.
„A doua soluție, tot la fel de mult expusă public, este reducerea TVA. Cota minimă permisă în Uniunea Europeană este de 5%, practic, în momentul de față, Ministerul de Finanțe ar trebui să se asigure că o eventuală diminuare a TVA nu o să fie acoperită rapid de eventuale practici, care o să mărească și consumatorul, în final, să nu simtă această reducere. Românii au mai avut un episod similar, de reducere al TVA, în 2005, când a scăzut TVA-ul la alimente, iar magazinele au păstrat nemodificat prețul la raft”, a mai explicat purtătorul de cuvânt al PNL.
Companiile să-și reducă marja de profit
Cea de-a treia soluție de reducere a prețului la carburanți ar putea fi un dialog cu companiile petroliere astfel încât acestea să accepte să-și reducă marja de profit. Aceasta în condițiile în care profiturile raportate de petroliști au fost foarte mari.
„În momentul de față, o a treia soluție, era un dialog cu acești mari producători, companiile petroliere, în care, la fel, cu Ministerul de Finanțe, să ne spună sau să ne comunice, sau să ne înțelegem cum se poate fiscal umbla aici. Pentru a scădea prețul la carburanți, trebuie să avem o discuție pe marja profitului. Pe o piață volatilă, o reducere a TVA s-ar putea să fie iluzorie. S-ar putea să fie imediat acoperită. Vedeți foarte bine că prețurile sunt în creștere.
Putem umbla, să știți, la această marja de profit, pentru că, într-adevăr, producătorii de carburanți au declarat profituri foarte mari. Dacă și ei își asumă pentru o perioadă determinată de timp, să își reducă această marja de profit, în dialog cu Guvernul care să le promită că perioada este una doar pentru a depăși această perioadă cu dificultăți financiare, s-ar putea să existe înțelegere”, a mai precizat Ionuț Stroe.
PSD propune plafonarea prețurilor la carburanți
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că vrea o plafonare a prețurilor la carburanți, iar companiile petroliere să aibă o marjă de profit.
„Sunt anumite companii prestigioase, legale, corecte, dar, printr-o conjunctură cum este pandemia, au avut niște venituri excepționale. Corect? Nu ar fi avut acele cifre de afaceri dacă n-ar fi fost pandemia sau n-ar fi fost această criză din energie sau din carburanți, unele bazate pe un preț speculativ din punctul meu de vedere. (...)
Eu vreau în continuare să ne așezăm la masă, să luăm deciziile cele mai corecte, pe baza cifrelor, să intervenim unde sunt speculații, cum este acum zona de carburanți. Este evident că trebuie venit cu o plafonare clară a prețului în limite și să aibă toate companiile o marjă de profit. Că nimeni nu face muncă voluntară. Nu se poate să rămânem și să avem reacție cum are Consiliul Concurenței, după 5 ani de zile sau 3 ani”, a declarat Marcel Ciolacu, luni, 20 iunie, la sediul PSD.
Ce se întâmplă în alte state europene
Însă, în timp ce în România autoritățile discută, fără să reușească să ajungă la o concluzie, alte state au acționat deja pentru a reduce prețurile la carburanți. Polonia a redus TVA, Ungaria a plafonat prețul, Croația, Slovenia, Germania au scăzut din taxe, iar Franța oferă o reducere.
Și alte state, între care Spania, Portugalia, Belgia, oferă diferite compensații cumpărătorilor pentru a face mai suportabilă scumpirile din această perioadă.