Șoc pe piața auto. Se cumpără tot mai puține mașini

Șoc pe piața auto. Se cumpără tot mai puține mașini Mașini. Sursă foto: facebook.com/RegistrulAuto

Potrivit datelor furnizate de ACEA, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au înregistrat o scădere semnificativă în luna august, afectând în special piața auto din Germania, Franța, Italia și Spania.

Cel mai grav impact a fost resimțit de segmentul de mașini electrice, care a suferit un declin de aproape 50%, subliniind dificultățile cu care se confruntă industria auto în această perioadă.

Scădere abruptă pe piața auto. Mai puține înmatriculări în UE

Luna august a marcat o scădere semnificativă de 18,3% în piața autoturismelor noi din Uniunea Europeană, cu un total de 643.637 unități înmatriculate, cu peste 140.000 de unități mai puțin față de aceeași perioadă a anului trecut. Contribuția principală la acest declin a venit din partea marilor piețe: Germania a înregistrat o scădere de 27,8%, Franța de 24,3%, Italia de 13,4% și Spania de 6,5%. România nu a fost o excepție, cu o scădere de peste 22%, ajungând la un volum total de 9.972 autoturisme, conform datelor fostei DRPCIV.

Cu toate acestea, după primele opt luni ale anului, piața auto din UE continuă să înregistreze o creștere ușoară de 1,4% comparativ cu 2023, ajungând la un total de 7,2 milioane de autoturisme înmatriculate, datorită rezultatelor pozitive din prima parte a anului. România reflectă o evoluție similară, cu un avans de 8% față de perioada corespunzătoare din 2023, cu un total de 106.534 autoturisme noi înmatriculate.

Piața auto, mașini electrice

Mașină electrică. Sursa foto: Pixabay

Ce probleme s-au identificat pe piața auto

Cifrele raportate de ACEA arată că segmentul de vehicule electrice a suferit cel mai mare declin în luna august, cu o scădere uriașă de 43,9%. În total, s-au înmatriculat doar 92.627 autoturisme electrice, comparativ cu 165.204 unități în aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă o pierdere de peste 80.000 de mașini. Două dintre cele mai mari piețe europene, Germania și Franța, au înregistrat scăderi drastice în acest segment: Germania a raportat o scădere de 68,8%, iar Franța de 33,1%. Cota de piață a vehiculelor electrice pe baterii (BEV) a scăzut semnificativ, de la 21% în 2023, la 14,4% în 2024, marcând a patra scădere consecutivă din acest an.

Segmentul vehiculelor hibride plug-in (PHEV) a înregistrat, de asemenea, o scădere considerabilă, de 22,3%, ceea ce pune în evidență o provocare pentru întreaga industrie a vehiculelor electrificate. În contrast, vehiculele cu motoare cu combustie internă (benzină și diesel) au suferit doar o ușoară scădere, de la 45,1% la 44,3%, arătând o stabilitate relativă pe aceste piețe. Totuși, această ușoară scădere nu compensează pierderile din segmentul vehiculelor electrice, ceea ce ridică semne de întrebare asupra viitorului acestui tip de vehicule în contextul actual.

Singura categorie care a înregistrat o creștere notabilă în august este cea a mașinilor hibride, care au început să câștige teren pe piețele europene. Cu o creștere de 6,6%, numărul total de vehicule hibride înmatriculate a ajuns la 201.552 unități. România a urmat această tendință, raportând 4.670 de vehicule înmatriculate în această categorie, incluzând atât hibridele, cât și PHEV-urile, fiind singura țară care raportează astfel.

În schimb cota de piață pentru mașinile hibride a urcat

Cota de piață a vehiculelor hibride la nivel european a crescut la 31,3%, apropiindu-se de cea a mașinilor pe benzină, care a atins 33%. În schimb, cota de piață a mașinilor diesel a scăzut semnificativ, ajungând la 11,2%. În primele opt luni din 2024, vehiculele electrice au înregistrat un total de 902.011 unități, în scădere cu 8,3%, ceea ce înseamnă peste 80.000 de vehicule mai puține decât în aceeași perioadă din 2023. În cazul vehiculelor plug-in hibrid (PHEV), s-a observat o scădere de 5%, cu un total de 501.266 unități înmatriculate, în timp ce segmentul hibride a avut o creștere de 21%, cu 2,13 milioane de unități, depășind cu 400.000 numărul din anul precedent.

Mașinile pe benzină au înregistrat o scădere de 3%, iar cele pe motorină au scăzut cu aproape 10%, continuând declinul. În România, segmentul vehiculelor electrice pe baterii (BEV) a suferit o scădere semnificativă de 29%, ajungând la 6.877 unități, în timp ce piața hibridelor a cunoscut o creștere puternică, de aproape 40%, reflectând o schimbare în preferințele consumatorilor către opțiuni mai eficiente energetic.

 

Ne puteți urmări și pe Google News