O nouă direcție în industria auto

O nouă direcție în industria auto Sursa foto: Facebook/ Byd, producător auto din China

Constructorii auto străini au dominat piața auto din China timp de decenii. Ei au vândut milioane de vehicule și au obținut profituri enorme. Această epocă de aur se apropie acum de un sfârșit abrupt. Ascensiunea rapidă a producătorilor autohtoni de vehicule electrice, precum BYD și Xpeng, bulversează cea mai mare piață de autoturisme de pe planetă.

Cel mai recent semn al provocărilor majore cu care se confruntă producătorii auto tradiționali a venit luni. Atunci, Volkswagen a avertizat că ar putea închide fabrici în Germania pentru prima dată în istoria sa, într-un efort de a reduce costurile.

Mașinile electrice din China creează probleme în industria auto tradițională

Gigantul auto german și-a văzut livrările în China, cea mai mare piață a sa, scăzând cu mai mult de un sfert față de acum trei ani. Acestea au fost în valoare de 1,34 milioane în prima jumătate a acestui an. Anul trecut, compania a pierdut coroana de cea mai vândută marcă de automobile din China în favoarea BYD. A pierdut un titlu pe care îl deținea cel puțin din 2000.

Volkswagen nu este singura companie cu probleme. Ford și General Motors se numără, de asemenea, printre firmele ale căror vânzări și cote de piață dispar în China. Consumatorii locali resping mărcile europene pentru a cumpăra în schimb mărci chinezești.

Ne puteți urmări și pe Google News

În iulie, ponderea producătorilor auto străini în vânzările de automobile din China a scăzut la 33%, potrivit datelor Asociației chineze pentru autoturisme (CPCA).

Profiturile producătorilor de automobile din China sunt și ele sub presiune. Conform declarațiilor financiare, în trimestrul încheiat la 30 iunie, veniturile obținute de întreprinderile mixte chineze ale Toyota au scăzut cu 73% comparativ cu anul precedent.

Întreprinderile comune ale GM din China au raportat pierderi trimestriale consecutive în acest an. Vânzările producătorului auto american în China s-au înjumătățit de la peste 4 milioane în 2017 la 2,1 milioane anul trecut.

Ce se întâmplă pe piața auto din China?

„Foarte puțini oameni fac bani în China. Este nesustenabil. Numărul de companii care pierd bani acolo nu poate continua la nesfârșit. Și, într-adevăr, atunci când intri în tipul de război al prețurilor care are loc acum, este într-adevăr o cursă până la fund”, a declarat CEO-ul său Mary Barra analiștilor în cadrul unei recente teleconferințe privind rezultatele.

Războiul brutal și prelungit al prețurilor vehiculelor electrice din China a provocat deja moartea mai multor producători auto locali. De asemenea, producătorii auto străini au fost nevoiți să își restructureze afacerile sau să își închidă operațiunile odată extinse în țară.

În octombrie, compania japoneză Mitsubishi Motors a anunțat că va înceta producția de automobile în cadrul întreprinderii sale mixte din China, după ani de vânzări în declin. Honda, Hyundai și Ford au luat, de asemenea, măsuri drastice, inclusiv concedieri și închideri de fabrici, pentru a reduce costurile, potrivit înregistrărilor la bursă și rapoartelor mass-media de stat.

„Zilele de glorie în care ... ne bucuram de rate ridicate de creștere și profituri uriașe (în China) au luat sfârșit”, a declarat Michael Dunne, un veteran al industriei auto și CEO al Dunne Insights, o companie de consultanță axată pe EV-uri.

„Dacă ești un brand de masă în China, zilele tale sunt numărate.”

„Miracolul” Tesla

Pentru producătorii mondiali de automobile, schimbarea bruscă a sorții vine după aproximativ două decenii de creștere neîntreruptă a vânzărilor și profiturilor în China. Volkswagen și GM și-au început activitatea în această țară cu mulți ani înainte. Brandurile s-au bucurat de o perioadă și mai lungă de recompense financiare. Acest sentiment este atât de puternic încât, potrivit lui Dunne, un director auto a glumit: „Aici facem mai mulți bani decât Dumnezeu”.

Guvernul chinez a început să investească bani în producătorii locali de vehicule electrice și baterii la mijlocul anilor 2010. această acțiune a făcut parte din strategia „Made in China 2025” a liderului Xi Jinping. Chiar și așa, producătorii auto străini au continuat să crească cota de piață. Consumatorii chinezi preferau în continuare mașinile convenționale de la mărci bine stabilite.

Apoi, spun analiștii, a sosit Tesla. În decembrie 2019, primul Tesla Model 3 fabricat în China a ieșit de pe o linie de producție din Shanghai. Atunci, totul s-a schimbat.

„Peste noapte, este ca și cum ar fi avut loc un miracol. Fabricarea Modelului 3 de către Tesla în Shanghai a transformat perspectiva consumatorilor asupra mașinilor electrice”. Acestea au devenit „noua modă”, a spus Dunne.

Potrivit lui Dunne, Tesla a avut un „efect de halou” asupra producătorilor chinezi de vehicule electrice. Acestea din urmă și-au îmbunătățit constant mașinile electrice pe parcursul mai multor ani și erau pregătiți să profite de creșterea bruscă a cererii.

Agenția Internațională pentru Energie preconizează că vânzările de vehicule electrice cu baterii și hibride plug-in în China vor ajunge la 10 milioane în acest an. Această valoare reprezintă aproape jumătate din vânzările de mașini din țară.

Cum se dezvoltă brandurile chinezești?

Schimbările generaționale au ajutat, de asemenea, mărcile chineze.

„În anii 1990 și 2000, părinții erau cei care cumpărau cele mai multe mașini. Ei nu aveau încredere în nicio marcă chineză”, a declarat Tu Le, managing director la Sino Auto Insights, o firmă de consultanță.

„Piața actuală este reprezentată de copiii lor. Ei au crescut cumpărând lucruri de pe Alibaba, cumpărând lucruri de pe JD.com, folosind WeChat. Gândul de a cumpăra o marcă chineză nu are această conotație negativă”, a declarat el pentru CNN.

Producătorii auto consacrați au fost luați cu garda jos de trecerea bruscă la vehiculele electrice în China. Momentul nu a făcut decât să înrăutățească lucrurile. La câteva luni după ce Tesla a dat startul cererii de vehicule electrice, China a intrat într-un blocaj coronavirus de ani de zile.

Directorii din industria auto nu puteau vizita China în fiecare an pentru a vedea cu ochii lor ce se întâmplă, a declarat Le.

Record de vânzări

Când, în sfârșit, și-au dat seama cât de mult au rămas în urmă firmele lor era mult prea târziu prea târziu pentru a recupera terenul pierdut.

Anul trecut, BYD a vândut un număr record de 3,02 milioane de vehicule la nivel global, inclusiv hibride plug-in, cu 62% mai mult decât în 2022. Prin comparație, Volkswagen a livrat 1,02 milioane de vehicule electrice și hibride plug-in, în creștere cu 26% față de 2022. Între timp, Tesla, care produce numai mașini complet electrice, a vândut 1,8 milioane.

„Producătorii auto globali au fost prinși cu picioarele pe pământ în ceea ce privește vehiculele electrice, adormiți de anii de victorii la vânzarea de vehicule pe benzină. Aproape fiecare marcă non-chineză ... se simte șocată în timp ce își vede cotele de piață dispărând”, a scris Dunne într-un buletin informativ recent.

Noul centru auto al lumii

Producătorii chinezi de vehicule electrice nu sunt mulțumiți doar cu succesul pe plan intern. Exporturile de autoturisme ale țării sunt în creștere. Acestea s-au majorat cu peste 60% anul trecut comparativ cu anul precedent, depășind 4 milioane. După unele măsurători, China a devenit cel mai mare exportator de automobile din lume, înaintea Japoniei și Germaniei. Mai mult de un sfert din aceste exporturi au fost electrice, conform CPCA.

Conform previziunilor UBS, până în 2030, producătorii auto chinezi ar putea să își dubleze cota de piață globală a vehiculelor electrice, ajungând la aproximativ o treime. Întreprinderile europene ar putea suferi cea mai mare pierdere de cotă de piață.

Amenințarea pe care aceasta o reprezintă pentru industriile auto de renume din Europa și America de Nord a declanșat un val de creșteri ale tarifelor pentru vehiculele electrice fabricate în China. Nu este clar dacă taxele de import mai mari vor fi suficiente pentru a opri atacul.

În China, producătorii auto mondiali se bazează în mare măsură pe parteneriate locale.

Brandurile europene fac parteneriate cu cele din China

Anul trecut, Volkswagen a cumpărat o participație de 5% în Xpeng pentru 700 de milioane de dolari. De asemenea, a convenit asupra unui parteneriat strategic pentru dezvoltarea în comun a vehiculelor, în încercarea de a inversa declinul vânzărilor în China.

Câteva luni mai târziu, Stellantis a cumpărat o participație de 20% în producătorul chinez de vehicule electrice Leapmotor pentru aproximativ 1,5 miliarde de euro. Începând din această lună, Stellantis va începe să vândă vehicule Leapmotor în nouă țări europene. Acest lucru evidențiază influența tot mai mare a mărcilor chineze de vehicule electrice și pe piețele de peste mări.

În același timp, producătorii auto chinezi își măresc rapid amprenta globală. BYD planifică fabrici în Thailanda și Ungaria. Compania cumpără, de asemenea, distribuitorul său german Hedin Electric, pe măsură ce se pregătește să se extindă în Europa.

„Noul centru al industriei auto mondiale este China. Toată lumea încă încearcă să ajungă la un acord”, a spus Dunne.

Revista presei
Potopul