Master Planul realizat de ministerul Transportului prevede punerea în conservare sau desființarea a circa 40% din calea ferată. Numai că cea mai mare parte din această rețea este utilizată intens de operatorii de transport feroviar. În lipsa acestor linii secundare, ei riscă să rămână fără mai mult de jumătate din venituri.

Astfel, potrivit datelor obținute de EVZ, pentru 65% din cantitățile transportate în primele șase luni, CFR Marfă s-a folosit de aceste rute. În primul semestru, pe aici a trecut peste 80% din cantitatea de cărbunele pe care o cară CFRul, marfa care aduce cei mai mulți bani companiei de stat. Într-o situație și mai gravă se află alți operatori de transport pe calea ferată, cum ar fi Serv Trans, care folosește masiv aceste trasee, potrivit unor specialiști din piață. Remus Borza, administratorul judiciar al Serv Trans, a declarat pentru EVZ că nu este îngrijorat întrucât Master Planul ar mai putea suferi modificări.

„Liniile ce vor fi desființate sunt cele considerate secundare. Ca să înțelegem de ce sunt atât de tranzitate: atunci când a fost construită calea ferată, pe vremea lui Ceaușescu, ideea a fost să fie deserviți operatori economici care și-au construit unitățile de exploatare în preajma depozitelor de materie primă. Așa s-a ajuns la realizarea acestor linii secundare”, a comentat pentru EVZ Iulian Măntescu, președintele Alianței Federațiilor Tehnice Feroviare, care spune că rutele sunt vitale pentru transportatori.

Lovitură pentru investitori

Contractele pe care le are acum în derulare CFR Marfă, dar și cele ale altor operatori de transport, ar rămâne fără obiect, dacă Master Planul se pune în aplicare. Practic, transporturile de metale, realizate de CFR Marfă pe ruta Titu – Târgoviște, transportul de îngrășăminte de la combinatul de la Târgu Mureș, deservit de linia Târgu Mureș – Oltenița – Negru Vodă sau cel de la Alro Slatina, transportul de cărbune de pe liniile Berbești – Alunu sau Strehaia – Motru sunt în prezent plan resort, au spus pentru EVZ surse din piață.

Măsura ar fi o lovitură și pentru investitori, care ar fi nevoiți să apeleze la transportul rutier, mult mai scump. Dacă obiectivele Master Planului se pun în aplicare companiile care transportă acum marfa pe calea ferată ar pierde accesul la un mijloc de transport de trei ori mai ieftin decât cel rutier și mult mai puțin poluant.

Lipsa de bani

Statul dorește închiderea acestor linii din cauza costului ridicat de întreținere. Cu toate astea, dacă banii alocați de la buget în ultimii ani ar fi fost folosiți de CFR, aceste costuri n-ar mai fi fost atât de mari.

Între oficialii CFR și minister s-au purtat discuții, atât reprezentanții sindicali cât și cei ai conducerii CFR Marfă încercând să determine anularea desființării liniilor, dar nu s-a ajuns încă la vreo concluzie. Potrivit Master Planului, pentru o delimitare clară a liniilor de cale ferată în linii secundare și linii principale, la anul se va înființa o agenție de reformă feroviară. În prezent există o clasificare relativă a acestor rute.

Te-ar putea interesa și: