Schimbări la modul de solicitare a actelor de stare civilă. Ce prevederi are noua lege

Schimbări la modul de solicitare a actelor de stare civilă. Ce prevederi are noua lege Sursa foto: Razvan Valcaneantu/EVZ

MAI a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță care modifică anumite reguli privind actele de stare civilă. Cea mai importantă schimbare este că, odată de va fi pus la punct sistemul informatic, cererile vor putea fi depuse la orice serviciu de evidență a persoanelor sau primărie.

Ordonanța care prevede modificarea legii din 1996 privind actele se stare civilă este acum în dezbatere publică. Una dintre cele mai importante modificări se referă la depunerea cercerilor privind actele de stare civilă.

Odată ce va fi pus la punct sistemul digital la nivel național, oamenii vor putea depune solicitări la orice serviciu public de evidență a persoanelor sau primărie. Se dorește astfel eliminarea bitocrației și reducerea timpului de așteptare. Cererile pot fi făcute și online.

„De la data asigurării, la nivel naţional, a infrastructurii informatice necesare, cetăţeanul român poate să solicite transcrierea acestor acte la oricare serviciu public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale, cu excepția situațiilor prevăzute la alin. (7)-(9) când cererea se depune la serviciul puc comunitar local de evidență a persoanelor sau primăria competentă să soluționeze cererea“, se arată în textul actului normativ.

Ne puteți urmări și pe Google News

Modificări la declararea nașterilor

O altă modificare se referă la declararea nașterii unui copil după termenul legal. „La articolul 142 , alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

(1) Când declaraţia de naştere a fost făcută după expirarea termenelor prevăzute la art. 141 alin. (1), dar nu mai târziu de un an de la naştere, întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în care s-a produs evenimentul, respectiv a şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră al României din statul în care s-a produs evenimentul, în termen de până la 30 de zile de la data solicitării“, se mai arată în actul normativ.

Doar trei prenume

În primăvară au mai fost făcute modificări în ceea ce privește actele de stare civilă. O regulă nouă stabilește că părinții nu vor mai putea să pună copiilor mai mult de trei prenume, întrucât viitoarele documente de identitate au un număr limitat de caractere.

„Mama, tata, cei patru bunici, naşa, naşul şi poate moaşa. În total 9. Probabil aşa a apărut cel mai lung prenume al unei persoane din România care conţine 9 cuvinte. Nouă cuvinte. Ne gândim că fiecare dintre cei enumeraţi au vrut să contribuie. Nu ne întrebaţi care este acest prenume, dar vă asigurăm că nu toate cuvintele care îl compun sunt şi date onomastice. Tot ce putem să vă spunem este că prenumele unei persoane nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte”, au scris reprezentanţii MAI, pe Facebook.