Schimbare în presa culturală. Ce se întâmplă cu revista Dilema Veche
- Bianca Ion
- 6 martie 2024, 12:59
O schimbare importantă are loc în printul românesc. Începând cu data de 7 martie, revista Dilema Veche își schimbă denumirea în Dilema și trece sub administrarea unei noi firme. Astfel, se separă de actualul său editor, Adevărul Holding, care deține marca Dilema Veche.
Sever Voinescu, redactor-șef, a declarat că publicația Dilema Veche nu va mai fi sub umbrela Adevărul Holding, ci va încerca să își asigure independența editorială.
Ce se întâmplă cu revista Dilema Veche
Potrivit informațiilor de pe paginademedia.ro, noua entitate care va asigura editarea revistei, acum sub numele simplificat de Dilema, este compania Dilema Nouă. Aceasta preia, în mod efectiv, echipa și procesul de editare al publicației.
„Nu este absolut nicio supărare cu Adevărul Holding", spune Sever Voinescu. „De altfel, Adevărul Holding se va ocupa de partea de distribuţie. Am numai cuvinte bune în legătură cu Adevărul".
Revista Dilema se extinde
Planurile pentru revista Dilema sunt multe și îndrăznețe:
„A fost un gând de-al nostru, să ducem Dilema spre o dezvoltare mai aparte. Am gândit o formulă în care o revistă culturală se va susţine. Dacă vom reuşi, cred că este cea mai tare lovitură de management de pe piaţă. Vom ieşi cu produse culturale adiacente, sub brandul Dilema”, explică Voinescu.
Mai exact: „cicluri de conferinţe, concursuri de eseuri pentru liceeni, două podcasturi pe care intenţionăm să le lansăm". Plus, rubrici susţinute de companii, de zona de business", a mai precizat Sever Voinescu.
Cine sunt noii acţionari?
Potrivit sursei citate, compania Dilema Veche este împărțită între trei asociați:
- 33% - ONG-ul "Prietenii Dilemei", o organizație fondată acum doi ani, care își propune să sprijine revista. Administratorul atât al ONG-ului, cât și al firmei Dilema Nouă, este Sever Voinescu.
- 33% - Valeriu Stoica, avocat, profesor de drept, fost parlamentar PNL și fost Ministru al Justiției în guvernarea Convenției Democrate (1996-2000).
- 33% - Mihai Staicu, om de afaceri, acționar al companiei Ad AutoTotal. În 2022, compania a avut o cifră de afaceri de 370 de milioane de euro și un profit de peste 20 de milioane de euro.
Istoria revistei Dilema Veche
Dilema a fost fondată în 1993, cu Andrei Pleșu în calitate de Director Fondator. "Andrei Pleșu este Spiritus Rector al Dilemei", a adăugat Sever Voinescu. În primii ani, revista era editată de Fundația Culturală Română (precursoarea Institutului Cultural Român - ICR), sub conducerea lui Augustin Buzura. Numele „Dilema” a fost sugerat de scriitorul Radu Cosașu.
În 2004, echipa s-a desprins de la FCR (care în acel moment devenise ICR) și a devenit Dilema Veche (cu marca rămasă la ICR), intrând în subordinea companiei lui Mircea Dinescu (care atunci avea publicațiile Plai cu boi și Aspirina Săracului). După aproape un an și jumătate, grupul Adevărul Holding, deținut pe atunci de Dinu Patriciu, a preluat Dilema Veche de la Mircea Dinescu.
De-a lungul celor 30 de ani de existență, Dilema a avut trei redactori-șefi: Elena Ștefoi, în primii ani, apoi Mircea Vasilescu (până la sfârșitul lui 2015), iar din ianuarie 2016, conducerea editorială a fost preluată de Sever Voinescu. Dilema de astăzi (cu marca recuperată de echipă între timp) are aproximativ 10 angajați și peste 40 de colaboratori.