Cristian Petre e unul dintre bucureştenii care foloseşte zi de zi metroul pentru a ajunge la muncă. "Merg pe magistrala Berceni – Pipera, iar la ora 7.00 dimineaţa, când urc în metrou spre serviciu, şi la ora 18, când mă întorc acasă, este o asemenea căldură în vagoane că transpiri aproape instantaneu. Trebuie să îndurăm asta în fiecare vară", se plânge bucureşteanul, care a sesizat conducerea regiei fără succes. Reprezentanţii Metrorex au recunoscut că instalaţiile de ventilaţie nu fac faţă la orele aglomerate, însă au în vedere schimbări. "Instalaţia de ventilaţie forţată a salonului de călători asigură un climat, dar cu valori ale temperaturii şi umidităţii crescute faţă de cele normale, fapt resimţit de orice călător", ni s-a precizat de la Departamentul Comunicare al Metrorex.
Soluţia la care s-a apelat este ca trenurile de tip Bombardier (toate garniturile noi) să fie prevăzute cu geamuri rabatabile în locul celor fixe din acest moment. În plus, oficialii Metrorex spun că noile trenuri de metrou ce vor fi puse în circulaţie începând cu toamna anului 2013, vor fi dotate din construcţie atât cu instalaţie de ventilaţie forţată a salonului pasagerilor, cu parametri îmbunătăţiţi, precum şi cu ferestre rabatabile. Temperaturile care se ating în mijlocul zilei în mijloacele de transport în comun sunt de peste 45 de grade C. Prin comparaţie, sauna cu aburi se realizează la temperaturi de 45 – 65 grade C.
Tramvaiul, chinul suprem
O călătorie cu autobuzul sau tramvaiul e şi mai riscantă. Răzvan Scarlatache merge cu autobuzul zilnic spre zona Universităţii din Capitală. "Este incredibil de cald, chiar şi în autobuze cu aer condiţionat", ne relatează tânărul. Brânduşa Raeceanu, de la Departamentul Comunicare al RATB, ne-a explicat că doar 513 autobuze din cele 1.000 au aer condiţionat. "Instalaţia porneşte automat când se trece de 24 °C, însă uneori nu face faţă pentru că uşile se deschid în staţie, iar uneori şi călătorii deschid geamurile". Însă culmea infernului este o călătorie cu tramvaiul atât în Bucureşti, cât şi în ţară. Zilnic, mare parte a timişorenilor circulă cu cele 45 de tramvaie. "Vechimea lor (sunt fabricate între 1966-1971 – n.r.), nu ne permite să investim în dotarea cu aer condiţionat", explică Cosmin Bradu, purtătorul de cuvânt al regiei locale.
"A fost demarat un program de instalare a ferestrelor rabatabile în locul celor fixe. Trenurile care vor fi puse în circulaţie din 2013 vor avea ventilaţie îmbunătăţită".
DEPARTAMENTUL COMUNICARE AL METROREX