S-a aflat de ce benzina și motorina costă mult în România! Adevăr dur, dovezi clare

S-a aflat de ce benzina și motorina costă mult în România! Adevăr dur, dovezi clare

În octombrie, prețul benzinei (6,09 lei pe litru, prețul mediu) din România a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 7 ani, în timp ce prețul motorinei (6,39 lei pe litru, prețul mediu) a atins cea mai mare valoare din ultimii 3 ani. În acest context, datele publicate marţi de Oficiul European de Statistică (Eurostat) arată că cea mai ridicată rată de variaţie medie anuală a preţurilor la carburanţi şi lubrifianţi pentru transportul personal s-a înregistrat în Luxemburg (31%), România (29%) şi Slovenia (29%).

La polul opus, cele mai scăzute rate de variaţie medie anuală au fost în Irlanda (15%), Italia, Finlanda şi Grecia (toate cu 18%). „În ultimele două decenii, prețurile carburanților (benzina și motorina) și lubrifianților pentru transportul personal în UE au fost extrem de volatile, cu rate anuale ale inflației cuprinse între -20% și +20%.

Această volatilitate a devenit recent foarte pronunțată, rata anuală de variație urcând de la un minim de -20% în mai 2020 la +23% în septembrie 2021.

Cel mai recent vârf (n.r. - este atins când economia produce la nivelul maxim admisibil de producție) și cea mai recentă vale (n.r. – punctul cel mai scăzut al unui ciclu economic) de magnitudine similară au fost înregistrate în urmă cu un deceniu, rata anuală de variație urcând de la un minim de -19% în iulie 2009 la un maxim de +20% în martie 2010.

Ne puteți urmări și pe Google News

În septembrie 2021, Luxemburg a înregistrat cea mai mare rată anuală de variație dintre țările UE (+31%). Acesta a fost urmat îndeaproape de România (+29%) și Slovenia (+29%).

România nu se poate compara cu Italia

Pe de altă parte, cele mai mici rate anuale ale inflației au fost înregistrate în Irlanda (+15%), Italia, Finlanda și Grecia (toate +18%). În Malta nu s-au înregistrat fluctuații ale prețurilor carburanților de la scăderea prețurilor la benzină și motorină care a avut loc în iulie 2020.

În acest stat, carburanții sunt reglementați de guvern, astfel că nu se vor înregistra fluctuații de prețuri atât timp cât acest lucru nu este anunțat de guvern. Informațiile au fost obținute din indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC), care este utilizat în principal pentru a măsura inflația.

sursa: stockvault.net

De asemenea, au mai fost folosite secțiunea dedicată de Eurostat pentru indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC), da și baza de date Eurostat privind indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC), se arată pe ec.europa.eu.

Consiliul Concurenței anunță măsuri

Altfel, amintim că în urmă cu doar câteva zile, reprezentanții Consiliului Concurenţei au anunțat că derulează o analiză pe piaţa comercializării angro de carburanţi auto (benzina și motorina). Scopul? Identificarea factorilor care au determinat recentele majorări de preţuri ale carburanţilor.

De asemenea, vor fi analizate și eventualele disfuncţionalităţi ale pieţei. Conform celor arătate în comunicatul de presă, studiul a fost declanşat la începutul lunii septembrie.

În acest context, instituţia solicită informaţii şi documente tuturor operatorilor implicaţi. Au fost solicitate şi opiniile autorităţilor publice cu atribuţii în domeniu.

„Comercializarea carburanţilor atât angro, cât şi cu amănuntul a fost în mod constat în atenţia Consiliului Concurenţei. Astfel, autoritatea de concurenţă a sancţionat 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi cu amenzi totale de 3,7 milioane euro pentru participarea la o înţelegere anticoncurenţială, constând în fixarea preţurilor, discounturilor şi adaosurilor comerciale, împărţirea clienţilor şi a surselor de aprovizionare″, se precizează în comunicatul Consiliului Concurenţei.