Rusia pregătește portavionul viitorului, UMK Varan

Un birou rus de cercetare și studii a dezvăluit conceptul unui nou portavion. Nevsky Design Bureau a declarat că nava va avea un grad mare de automatizare.

Rusia pregătește portavionul viitorului, UMK Varan. Conceptul acestei nave care se vrea ultramodernă a fost prezentat de Nevsky Design Bureau.

În decembrie 2020, un oficial al industriei ruse de armament a asigurat că portavionul Amiral Kuznețov se va întoarce pe mare, în 2022, pentru teste.

După ce nava va trece printr-un șantier de modernizare, în urma mai multor incidente. Între care distrugeri provocate de căderea unei macarale pe puntea de zbor. Urmată, un an mai târziu, de un incendiu la bord.

Numai că, judecând după fotografiile șantierului publicate recent prin Instagram, se pare că lucrările au progresat cu greu de un an, scrie Opex 360.

În orice caz, aceasta este concluzia la care a ajuns Centre for Analysis of Strategies and Technologies . Un grup de reflecție rus specializat în armament.

Pentru marina rusă, aviația îmbarcată nu a fost niciodată o prioritate, chiar și pe vremea Uniunii Sovietice.

Preferîndu-se achiziția de avioane care pot opera doar de pe uscat, cum ar fi Su-30SM. În detrimentul modernizării avioanelor de luptă îmbarcate. Precum Su-33 și MiG-29K(UB)R

Ceea ce sugerează că proiectul de construire a unui nou portavion, precum cel rezultat din proiectul „3000E Shtorm”, va fi din nou amânat.

Rusia pregătește portavionul viitorului, UMK Varan

Cu toate acestea, acest lucru nu împiedică birourile de proiectare din Rusia să imagineze concepte pentru noi portavioane.

Cum este cel făcut de Nevksy Design Bureau, o filială a conglomeratului United Shipbuilding Corporation.

Săptămâna aceasta, acest birou de proiectare, la originea multor nave aflate în serviciu în marina rusă, a dezvăluit conceptul de portavion UMK Varan.

O nouă configurație pentru decolare-arterizare

A cărui originalitate se remarcă în comparație cu navele anterioare.

Și pentru că UMK Varan este un portavion în configurație CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested).

Adică echipat cu catapulte și cabluri de oprire a avioanelor. Adică nava are pluntea de decolare dreaptă. Spre deosebire de portavionul Amiral Kuznețov, de pe care avioanele decolează pe plan înclinat.

Nu se specifică dacă UMK Varan va avea catapulte cu aburi sau catapultă electromagnetică (EMALS).

Dar în ambele cazuri, industria rusă nu are în prezent abilitățile necesare pentru a le produce. Cel puțin dacă nu beneficiază de un transfer de tehnologie din China. Al cărei al treilea portavion va fi în configurație CATOBAR.

Fără a intra în detalii, Nevsky Design Bureau a clarificat că  UMK Varan va avea un „grad înalt de automatizare”, cu „posibilitatea utilizării sistemelor robotizate”.

Ar putea transporta 24 de avioane la bord, șase elicoptere și până la 20 de drone. Despre care nu se știe dacă ar fi cu aripi fixe sau rotative.

În orice caz, ar fi nevoie de timp ca Marina Rusă să își însușească o astfel de capacitate. Până în prezent, doar demonstrantul american de drone de luptă X-47B a reușit să opereze la bordul unui portavion.

În ceea ce privește caracteristicile generale, UMK Varan ar afișa un deplasament de 45.000 de tone. O lungime de 250 de metri, o lățime de 65 de metri și un pescaj de 9 metri. Astfel de dimensiuni l-ar clasifica în categoria portavionului nuclear francez Charles de Gaulle.

În ceea ce privește viteza sa, aceasta ar fi de ordinul a 26 de noduri.

 

Foto: Opex 360