Românii vor plăti o taxă pentru ambalaje. Sistemul de garanție-returnare trebuie să se aplice de la 1 octombrie

Românii vor plăti o taxă pentru ambalaje. Sistemul de garanție-returnare trebuie să se aplice de la 1 octombrie

Până la data 1 octombrie ar trebui să intre în vigoare sistemul de garanţie-returnare (SGR) pentru recipentele nereutilizabile. Practic este vorba despre procedura prin care clienților li se reține o garanție de 50 bani pentru un produs ambalat, care le este returnat în momentul predării ambalajului nereutilizabil. În vederea implementării acestui sistem, guvernul a adoptat actul normativ prin care a fost desemnat administratorul sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Sistemul de garanție-returnare prevede ca fiecare comerciant să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat vândut, pe care mai apoi să o returneze, clienților, în schimbul ambalajelor nereutilizabile golite. Acesta ar trebui să intre în funcțiune din 1 octombrie conform legii, însă termenul ar putea fi decalat.

În ultima ședință de guvern, a fost adoptat actul normativ prin care este desemnat administratorul acestui sistem. Din acest moment, se intră în ultima etapă a procesului de implementare a SGR. Administratorul desemnat este SC RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A., o entitate în care se regăsesc reprezentanții producătorilor, ai comercianților, dar și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, cu un procent de 20% din acțiuni.

„Se desemnează S.C. RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A., înregistrată la Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul București sub nr. J40/3853/2022, cod unic de înregistrare 45721171, ca administrator al sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile”, se arată în actul normativ adoptat de guvern.

Ne puteți urmări și pe Google News

Gunoiul din Sectorul 5, o posibilă problemă

Programul intră pe ultima sută de metri

Odată cu desemnarea RetuRo ca administrator al SGR, se intră în ultima etapă a procesului de implementare a programului, Din acest moment începe construcția sistemului, a transmis ministrul mediulului. Acesta ar trebui să intre în funcțiune în câteva săptămâni.

„În perioada imediat următoare vom avea o întâlnire cu reprezentanții companiei, în cadrul căreia vom discuta și stabili planul de implementare, calendarul și etapele acestuia. Chiar dacă vorbim despre un proces de implementare foarte complex, o provocare reală pentru toți factorii implicați, un lucru este cert: România are nevoie de un SGR 100% operațional în cel mai scurt timp posibil”, a declarat ministrul mediului Tanczos Barna.

Potrivit Green-Report, implementarea concretă ar putea dura circa 18 luni, compania având nevoie să bifeze diverse proceduri administrative. În plus va fi nevoie de finanțare, de semnarea a circa 100.000 de contracte, comandarea echipamentelor de colectare etc.

Până la finele lunii noiembrie trebuie încheiate contractele între comercianți și RetuRo. Apoi comercianții trebuie să se conecteze la sistem și să înceapă implementarea SGR în magazinele proprii.

Sursa foto: Facebook

Cât de realist este termenul asumat

Cadrul de funcționare pentru sistemul de garanție-returnare a ambalajelor nereutilizabile a fost reglementat prin HG nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

„SGR, unic la nivel naţional, intră în funcţiune începând cu data de 1 octombrie 2022 şi este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR”, scrie în HG 1074/2021.

Sunt vizate ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Acestea sunt utilizate pentru comercializarea de bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.

Toți comercianții vor fi obligați să se înscrie în SGR pentru a participa la implementarea programului de garanție-returnare. Pe de altă parte, mai este nevoie și de o serie de clarificări legislative pentru ca sistemul să poată fi implementat, după cum relatează avocatnet.ro.