Românii nu-şi mai permit să cumpere pâine. Care sunt produsele de panificație la mare căutare

Românii nu-şi mai permit să cumpere pâine. Care sunt produsele de panificație la mare căutare Pâine. Sursa foto: Pixabay

Consumul de pâine a scăzut în România în primul rând din cauza puterii de cum­părare, care este tot mai mică, dar şi pentru faptul că lumea alege produse de panificație artizanale.

Aproape 7.000 de firme activează în sectorul fabricării pâinii şi produselor de pani­ficaţie, cifră care s-a menţinut constantă în ultimii trei ani, conform datelor de la Registrul Comerţului.

Piaţa pâinii şi produselor de panificaţie este una dintre cele mai importante din sectorul alimentar, românii fiind unii dintre cei mai mari consu­ma­tori de pâine de la nivel european.

„În ultimii ani se observă o scădere a con­su­mului de pâine per total scade pentru că şi po­pulaţia este în scă­dere, dar şi puterea de cum­părare este mai mi­că. Scade consumul pentru că tinerii consumă alte snackuri pe de o parte, iar pe de altă parte sunt persoane care vor să slăbească şi atunci renunţă la pâine“, spune Aurel Popescu, pre­şedintele ROMPAN- Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase.

Ne puteți urmări și pe Google News

Care sunt produsele preferate de români

Consumul de pâine este de peste 60 de kilo­grame per capita anual, mai mult decât media europeană, iar tendinţa de consum în ulti­mii ani s-a conturat în jurul pâinii arti­za­nale sau a produselor cu valoare adăugată aşa cum este cazul pâinilor din seminţe sau alte făinuri, nu doar cele albe.

„Dacă ne uităm la consumul total de produse de panificaţie, aces­ta nu creşte. Însă, creşte consumul de pâini premium“, spunea recent Viorel Ognean, managing director la Lantmännen Unibake România, companie care are în de­ru­lare o investiţie de circa 100 mil. euro într-o nouă unitate de producţie lângă Capitală. De altfel, în ultimii ani tot mai mulţi antreprenori au mizat pe deschiderea de brutării artizanale, unde produc nu doar pâine, ci şi alte produse de patiserie sau dulciuri.

Unde se produce cea mai multă pâine

Dacă ne uităm la harta judeţelor în funcţie de numărul de firme şi de cifra de afaceri raportată de firmele din domeniul pâinii şi a produselor de panificaţie (cod CAEN 1071) observăm că Bucureştiul stă cel mai bine şi ca număr de companii- peste 600 şi ca cifră de afaceri- aproape 700 mil. lei. Judeţe precum Cluj sau Vâlcea, centre importante de producţie a pâinii, stau şi ele bine ca cifră de afaceri.

Aurel Popescu explică faptul că cifrele nu sunt neapărat în concordanţă cu puterea de cumpărare a locuitorilor dintr-o anumită zonă, având în vedere că sunt producători de pâine care livrează şi în alte judeţe sau chiar la nivelul întregii ţări. Însă, vedem că în judeţele unde forţa economică este redusă aşa cum este cazul Mehedinţi, Vaslui, Tulcea sau Giurgiu, cifra de afaceri a companiilor din sectorul pâinii este cu mult mai mică decât în a judeţelor-motor Cluj, Timiş sau Ilfov.

Investiţii pentu produse de panificaţie şi patiserie congelată

Dacă Lantmännen Unibake România, care face inclusiv chifle pentru giganţii din zona de fast-food, are în derulare o investiţie de circa 100 mil. euro într-o nouă unitate de producţie în oraşul Pantelimon, lângă Bucureşti, în prezent sunt în derulare şi alte investiţii în zona de panificaţie. Compania Lidas din Tulcea, controlată de antreprenoarea Elena Anastase, a demarat construcţia pentru a doua fabrică de panificaţie, în Cataloi, o investiţie de 46 de milioane de euro, jumătate din sumă fiind asigurată printr-un ajutor de stat.

Fabrica urmează să fie inaugurată şi va avea două linii de producţie, aici se vor produce produse de panificaţie şi patiserie congelată. Aceasta este una dintre cele mai mari investiţii din sectorul de panificaţie din ultimii ani şi printre cele mai mari făcute de un antreprenor român. Consumul pentru aceste produse este în creştere, produsele sunt vândute către marii retaileri precum Lidl şi Kaufland.

La Lorraine, unul dintre principalii producători şi exportatori de produse de panificaţie şi patiserie precoapte, are un proiect de investiţii de 70 mil. euro pentru dezvoltarea activităţii în mai multe etape, conform informaţiilor furnizate anterior de companie. Compania are un singur megaproiect, care include cel puţin patru proiecte majore: extinderea capacităţii curente de producţie prin instalarea a trei linii de producţie noi şi construirea unui depozit intermediar de mare capacitate. La Lorraine are o fabrică în Câmpia Turzii, informează Mediafax.