România ar putea să suporte consecințe dezastruoase la nivel economic. Cauza este legată de industria auto, care are nevoie de o strategie și susținere. Asta reiese dintr-o analiză ce a fost făcută de Frames şi Factory 4.0. Zeci de mii de industria auto din această industrie sunt puse în pericol, dacă producția de automobile și subansamble din țara noastră va rămâne fără investitori, care vor prefera să se retragă.

„În contextul în care în România nu există o strategie naţională de susţinere a acestui sector vital pentru economie, nu este exclus ca multe companii, slăbite de criză, să îşi facă exitul din România’”, a declarat pe această temăm, Adrian Negrescu, managerul Frames. Dirmele din această ramură a industriei vor trebuie să aleagă între a investi în tehnologie şi a-şi muta facilităţile de producţie în alte locuri. Acolo unde vor avea parte de costuri de producție mai reduse.

„România va deveni, în următorii ani, coşul de gunoi auto al Europei”

În afară de de programele Rabla şi Rabla Plus, industria auto românească are urgentă nevoie şi de mecanisme de protecţie de ordin legislativ sau fiscal.

„Fără o barieră eficace în faţa importurilor de maşini vechi din Occident, România va deveni, în următorii ani, coşul de gunoi auto al Europei’’, arată analiza. Potrivit experţilor, pe măsură ce statele occidentale vor limita circulaţia maşinilor cu motoare termice, România trebuie să vină cu măsuri care să limiteze importurile.

Necesitatea unei măsuri administrative care să limiteze înmatricularea de maşini second-hand este absolut necesară în condiţiile în care, deja, 80% din parcul auto românesc are o vechime mai mare de 10 ani. Un impozit auto care să penalizeze maşinile mai vechi şi poluante ar putea reprezenta o soluţie”, au atras atenția experții.

O explozie de mașini second hand achiziționate

În perioada în care taxa auto a fost în vigoare, vânzările de maşini de ocazie au scăzut de la 301.000 în 2008 la 95.000 în 2011. Din 2017, atunci când taxa de poluare a fost eliminată, vânzările de maşini second-hand au crescut la peste 500.000 pe an. În primele trei luni din 2021, potrivit datelor DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor), în România s-au înmatriculat 101.299 maşini rulate şi 20.762 de maşini noi.

În 2020, numărul maşinilor second-hand înmatriculate a trecut de 385.000 de unităţi (75% din totalul înmatriculărilor), în timp ce numărul celor noi a fost de 126.351.

Analiza celor de la Frames & Factory 4.0 relevă un declin accelerat al cererii de maşini cu motoare termice în Europa, preconizat pentru următorii 5-10 ani. Asta își va pune amprenta și asupra producătorii români, cu consecinţe directe inclusiv în încasările statului din acest domeniu şi în pierderea a zeci de mii de locuri de muncă.