România, gata să implementeze pașaportul de vaccinare. Se așteaptă semnalul de la UE

Premierul Florin Cîţu a anunţat, joi seară, că STS l-a informat că România este pregătită pentru implementarea paşaportului de vaccinare, iar în momentul în care acesta va fi utilizat în Uniunea Europeană ”suntem gata şi noi”.

„E o decizie a Uniunii Europene. Noi suntem pregătiţi, am vorbit cu STS. Când va porni, va porni şi suntem gata şi noi”, a declarat Florin Cîţu, joi seară, referindu-se la paşaportul de vaccinare propus de Uniunea Europeană.

Premierul a afirmat că aplicaţia este gata, trebuie doar ca sistemul să fie pornit la nivelul Uniunii europene. Întrebat cum va funcţiona sistemul, premierul a afirmat: ”Cred că este o aplicaţie, încă nu am văzut varianta finală. Cred că se lucrează la ea. Trebuie să fie gata tot la 1 iunie. Nu poţi să ai o bază de date comună. Cred că e vorba de acces la interogare”.

Întrebat dacă va fi folosit şi în ţară paşaportul de vaccinare, premierul a afirmat: „Nu. Decât în afara ţării. De cei care vin în ţară sau de românii care merg în altă ţară”.

Detalii de la STS

Certificatele digitale verzi vor facilita libera circulație în statele din Uniunea Europeană (UE), pe timpul pandemiei de COVID-19. Acestea vor fi implementate în România cu suportul Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).

„Soluția tehnică dezvoltată de instituția noastră va fi interconectată cu cele implementate de către celelalte state membre ale UE pentru a permite eliminarea restricțiilor de testare sau carantină la trecerea frontierei”, a anunțat STS, la începutul acestei săptămâni.

Potrivit sursei citate, certificatele vor conține un cod QR și se vor putea vizualiza, respectiv descărca de pe un portal web securizat. Astfel, fiecare persoană vaccinată împotriva COVID-19, care s-a recuperat după această afecțiune sau care deține un rezultat negativ la testarea COVID-19 în ultimele 72 de ore va putea să descarce gratuit certificatul verde digital. Acestea vor putea fi utilizate și în format tipărit, conform comunicatului STS.

În urma consultărilor cu experții grupului tehnic de lucru constituit la nivel european, a fost avansată o soluție tehnică ce va include o aplicație web pentru generarea certificatelor. De asemenea va fi realizată și o aplicație pentru smartphone (Android), astfel încât să poată fi verificate certificatele.

Ce informații va conține codul QR

Codul QR din certificat va conține informații de identificare (nume, prenume și data nașterii), precum și informații medicale esențiale. Documentul va fi semnat digital pentru a se garanta autenticitatea datelor. Documentele vor respecta toate regulile de protecție a datelor personale și vor putea fi utilizate la trecerea frontierei, însoțite de actul de identitate.

Specialiștii STS au realizat o propunere de arhitectură a sistemului informatic de emitere și verificare a certificatelor digitale verzi, urmând să se desfășoare dezvoltarea propriu-zisă a aplicațiilor, testarea cu instituțiile din țară și europene, urmând ca la final să fie implementate.

STS, implicat în implementarea certificatelor digitale

Până în prezent, termenul vehiculat, la nivel european, pentru implementarea certificatelor verzi de călătorie este începutul lunii iulie 2021.

În luna mai, la nivel european, are loc testarea pentru interconectare între țările membre și gateway-ul european (DGCG) care va centraliza și administra cheile publice ale țărilor membre pentru verificarea semnăturilor certificatelor digitale verzi. România este programată pentru ziua de 21 mai a.c.

STS a transmis, în data de 6 mai a.c., către grupul de suport tehnic de la nivel european certificate digitale verzi de test pentru verificarea implementării de către fiecare țară a procesului de generare și verificare a acestora. Acestea au fost verificate și validate cu succes de către țările membre.