În același ton cu organizarea concursului, rapid, au apărut și oferte pe piață în acest sens: cursuri de specializare în străinătate: durată 1 zi, preț 500 lei, în Republica Moldova! Din ofertă: se merge cu autocarul, plecarea din Iași si în plus, prânzul este inclus în pretul cursului!


Oferta a ajuns şi pe masa Inspectoratului

La limita legii, această ocazie este promovată chiar și de Inspectoratul Școlar Galați, care a transmis-o către unitățile de învățământ, conform profesorilor nemulțumiți care au publicat pe internet oferta parafată de autorităţi.



,,Un examen de toata rușinea ! Ofensator, de-a dreptul!”

Dascălii transmit realitățile resimțite în școlile din România de organizarea, în regim de urgență, a concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de conducere. Itemii model, din cadrul probei scrise pe care o vor susține candidații, sunt uimitoare până la pericol public.

Astfel, una dintre întrebările care pot apărea în foaia de concurs este: ,, Atunci când conduce o mașină, o persoană are nevoie mai ales de …?”. Variantele dintre care aleg profesorii sunt: A. aptitudini B. experiență C. rezistență D. putere E. atenție. Răspunsul corect din barem este E) atenție.


FOTO: Manuela Prajea



În mod evident, răspunsul corect, acreditat de Minister, este discutabil.

„Elaborarea unor itemi din domeniul circulației rutiere și acreditarea unui răspuns eronat ca fiind cel potrivit este deja un atentat la siguranța publică. Oricând un personaj exaltat își poate însuși acest răspuns cu „atenția” ca fiind cel corect și, fara „experiență” și „aptitudini”. Un examen de toată rușinea ! Ofensator, de-a dreptul ! Modelele de itemi ne-au stârnit indignarea.”, spune Manuela Prajea, director al Colegiului Național ,,Traian” din Drobeta Turnu- Severin.

Un alt exemplu de întrebare care poate apărea și în foaia de examen sună banal. ,,Pentru ce sunt utile dicționarele?”, răspunsul publicat de barem este ,,a căuta sensul cuvintelor”.

Din cauza condițiilor de organizare, nu participă la concurs

Manuela Prajea este directorul în funcție al Colegiului Național Traian din Drobeta Turnu-Severin. Aceasta precizează că nu va participa la acest concurs din cauza organizării. „În 16 decembrie se încheie marele concurs; dacă există un promovat, acela va fi director; dacă nu a promovat nimeni, metodologia prevede că fostul director nu mai poate ocupa această funcție ( indiferent că a fost sau nu la concurs). Totul este gândit aici astfel încât foștii directori să dispară oricum.Eu nu voi participa. Mă gândesc să merg dincolo de graniţe unde am obţinut rezultate notabile. Aplic la concursuri afară. Am câștigat de multe ori. Am câștigat bursă integrală Honeywell Educator 2012, o săptămâna training în SUA, Global Teacher Prize în 2015, iar în acest an am devenit expert fiind inclusă în Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE).Voi beneficia de training-ul global MIEE.”

Există modificări în metodologie

Conform ministrului Educației, Mircea Dumitru, singura modificare, pentru a nu perturba activitatea curentă a școlilor, este amânarea numirii directorilor pentru semestrul al- II-lea. Astfel, metodologia ar putea suferi o modificare a articolului 21.

Art. 21. — (1) Numirea, ca urmare a promovării concursului, în funcțiile de director și de director adjunct pentru unitățile de învățământ de stat se realizează prin decizie a inspectorului școlar general, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la validarea rezultatelor concursului, pentru o perioadă de 4 ani

Lispă mare de candidați!

Organizarea pe repede înainte a acestui concurs vine cu o nouă problemă. La jumătatea perioadei de înscrieri sunt doar 2000 de aplicanți pentru 9407 posturi de directori disponibile.

Marți, erau înscriși doar 1300 de candidați.Miercuri, în doar o zi, au aplicat 700 de noi candidați. Mesajul prin care Ministerul a anunțat că a primit destul de multe dosare conține și încurajări, pentru profesori, dar și pentru organizatori. Acesta a sosit pe Facebook, din partea purtătorului de cuvânt, Mirabela Amarandei. ,,Mergem înainte cu un concurs pe bune. 2.000 de candidați înscriși, în această seară, pentru concursul de directori și directori adjuncți de școli.” .

Realitatea este că mulți dintre candidați nu au dosarele gata și sunt în căutare de soluții rapide pentru acoperirea cerințelor de metodologie. Referitor la oferta de specializare în străinătate, directorul Colegiului Traian avertizează: ,,Vedeți cum fac unii dosarele ? Veți vedea cum iau și grila cu răspunsurile corecte! Tot cam așa, puțin mai personal, însă! Va urma!”

Au de citit puțin peste 100 de pagini, dar mesajul profesorilor este altul

Cursurile studenților de facultate sau bibliografia pentru Bacalaureat este mult mai stufoasă decât ce au de pregătit profesorii. Conform metodologiei, dar și completărilor ulterioare, pentru proba scrisă au de citit doar șapte capitole din trei cărți. În acest context, nemulțumirea profesorilor nu face referire la existența concursului, ci la condițiile actuale de organizare. „Directorii vor examen, dar unul organizat pe baze legale, nu cu o metodologie improvizată și restrictivă, nu totul în termen de o luna și poate cel mai important,nu pe un calendar cu o durată de 3 luni, cu compromiterea anului școlar”.



Dintre cărțile recomandate, pentru proba scrisă, cea mai importantă este cea a lui Tony Bush, ,, Leadership și management educațional. Teorii și practici actuale” (sunt selectate cinci capitole, 120 de pagini A5), din următoarele două, doar câte un capitol, unul de 50 de pagini-A5, altul de 10 pagini A4. Următoarele cinci recomandări sunt de folos doar la proba interviului.