Reemiterea facturilor a început! Furnizorii de energie sunt nevoiți să reia calculele. Cum putem vedea dacă beneficiem de compensare sau plafonare
- Ramona Rotaru
- 8 martie 2022, 21:35
Românii vor primi în această lună facturi la energie calculate după noile reguli de compensare, aplicate de la 1 februarie 2022. Furnizorii au început deja să emită facturi pentru luna februarie. Iată cum se calculează valoarea unei facturi, după reglementările privind plafonarea și compensarea prețurilor la energie.
Furnizorii de energie electrică au început să emită facturile pentru luna februarie, calculate după noile criterii privind plafonarea și compensarea prețurilor.
Ioana Krekan, managerul departamentului de Activare și Facturare în cadrul Enel, a explicat pe larg unde pot regăsi românii toate informațiile cu privire la plafonare și compensare. Specialistul a ținut încă de la început să precizeze faptul că nu toți consumatorii se vor încadra în acest ajutor acordat de către stat.
„Pentru partea de plafonare și compensare este important să înțelegem că nu ne vom încadra toți. Pentru compensare este important să avem un consum de până la 514KWh pe lună, iar la partea de plafonare se vor încadra acei clienți care au un preț pe KWh de 0,5 lei cu TVA și cu taxe incluse, fără abonament.
În factură regăsim în trei locuri informații legate de schemele de sprijin aplicate. Primul se regăsește pe prima pagină, la detalii fiscale, la total scheme de sprijin, unde vom regăsi suma care ne-a fost acordată”, a declarat Ioana Krekan în cadrul unei intervenții la România TV.
Cum putem verifica dacă ne încadrăm în schemele de plafonare sau compensare
Pentru a explica pe înțelesul tuturor unde pot vedea dacă se încadrează la plafonare sau compensare, specialistul în energie a folosit drept exemplu o factură emisă pentru un apartament din București, cu o suprafață de aproximativ 60 mp, 3 camere, cu electronice și electrocasnice obișnuite.
„Cum ne uităm dacă au fost aplicate și cum au fost aplicate? În primul rând pentru partea de plafonare ne uităm la preț. Este necesar să vedem prețul pe care noi îl avem pe componenta de energie, la care trebuie să adăugăm celelalte tarife, tarifele de distribuție, de sistem, TVA-ul dar nu abonamentul. Vedem că acest client are abonament dar nu intră în calcul. Dacă suma rezultată este peste 0,8 lei/ KWh, atunci clientul se încadrează la plafonare.
Dacă pentru plafonare ne uităm la preț, pentru compensare ne uităm la cantitatea de energie electrică. În cazul acestui client, cantitatea de energie electrică este de 220KWh, pentru perioada 1 februarie - 28 februarie, practic toată lumea. Această cantitate se încadrează în limita maximă impusă de autorități, 514KWh pe lună”, a precizat Ioana Krekan pentru sursa citată anterior.