RATB a fost furat şi de angajaţi, şi de călători

RATB a fost furat şi de angajaţi, şi de călători

Inflaţie de directori, jaf la drumul mare de motorină şi de piese auto, şi autobuze care circulau după cum aveau chef şoferii . Asta a găsit şeful RATB când a preluat conducerea Regiei.

Directorul Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB), Adrian Criţ, explică, într-un interviu acordat "Evenimentului Zilei", cum a reuşit să reducă inflaţia de directori din instituţie şi cum va eradica furtul de motorină practicat de zeci de angajaţi ai Regiei. Eliminarea biletelor de hârtie, a mai spus Criţ, a dus la reducerea "evaziunii" practicată de călătorii care aveau în buzunare adevărate colecţii de bilete gata compostate. EVZ: Ce aţi găsit în RATB când aţi preluat postul de director general? Adrian Criţ: O organizare, care, din păcate, lăsa de dorit. De altfel, în decurs de un an, am reorganizat, din punct de vedere al eficenţei, personalul. Am reorganizat de trei ori această instituţie, am redus funcţiile de conducere cu aproximativ 80 de angajaţi. Am tăiat şi verigile intermediare. Se lua o decizie la vârf şi ea se bloca în anumite trepte. O să vedeţi în raportul meu de activitate un exemplu: un director de exploatare mai avea "sub" el alţi doi directori. Astfel că decizile ajungeau greu la director. Am luat şi un sistem informatizat al documentelor, pentru că existau situaţii în care intra o adresă şi nu ştiai de ea. Credeţi că noul sistem de monitorizare a combustibilului din rezervoarele autobuzelor va fi eficent? Vizavi de consumul de combustibil, nu am fost niciodată bucuros să aflu că un autobuz consumă 42-43 de litri la 100 de kilometri. Noua achiziţie va eficientiza şi va reduce consumul de motorină.

Cerinţele noastre au fost, pe lângă livrarea carburantului, monitorizarea completă a autovehiculelor. Practic, furnizorul o să instaleze pompe noi, o să vină cu softul de monitorizare şi metrologizare, astfel încât să ştiu cu cât s-a alimentat fiecare autovehicul.

Mai mult, fiecare autobuz va fi dotat cu sistem de monitorizare. Şi dacă cineva doreşte să extragă combustibil prin altă parte, un senzor de golire rapidă va alerta această activitate. Practic, dacă dai o gaură în rezervor se vede, pentru că totul se înregistrează. Eu zic că rezolvăm problema pe care a prezentat-o şi presa şi pe care am găsito şi noi în urma controalelor. Trebuie să ajungem la mentalitatea privată. Trebuie să păstrăm acei angajaţi care, din punct de vedere calitativ, îşi respectă îndatoririle de serviciu, şi sunt majoritatea care o fac. Dar, ca peste tot, există şi uscături. De ce este nevoie de Poliţia Metropolitană de Transport? Pe partea de control avem probleme, de aceea am solicitat înfiinţarea Poliţiei de Transporturi. În condiţiile în care noi singuri nu putem lua măsuri împotriva grupurilor organizate, a celor care vandalizează organizat mijloacele de transport în comun şi călătorii. Avem conducători agresaţi, avem pagube de aproximativ 500.000 de lei prin vandalisme, spargeri de geamuri, distrugeri de uşi şi scaune. Şi, atunci, trebuie un control mai dur, care poate fi şi Poliţia şi Jandarmeria. "A scăzut numărul cazurilor de vandalism pe maşinile noi" Poliţia transporturi va putea da şi sancţiuni? Da. Acum, eu nu pot să-l buzunăresc, eu pot să sun la 112 şi să vină Jandarmeria sau Poliţia. Nu am voie să-l opresc, pentru că poţi intra în penal, la sechestrare. Avem un protocol cu Jandarmeria, care ne ajută foarte mult. Am mai oprit cu ei maşini în trafic şi am controlat autobuze în care niciun călător nu validase cardul, deşi maşina avea grad de încărcare 2-3, deci aproape plină. Sunt trasee sensibile. Care sunt aceste trasee sensibile? În zona Giuleşti şi în Colentina. Trasee vulnerabile, din punct de vedere al vandalizării mijloacelor de transport, sunt, dar nu ca în anii trecuţi. În Rahova şi chiar în Militari. După ce am schimbat, în martie, şi am lăsat doar vehicule Mercedes, frapant, a scăzut numărul cazurilor de vandalism. Au conştiinţă, au văzut că au autobuze noi. Sunt dese cazurile în care autobuze de pe aceeaşi linie vin două, trei, în acelaşi timp în staţie. Se poate rezolva această problemă? Vizavi de mobilitate, atunci când s-au cumpărat autovehiculele Mercedes, s-au achi ziţionat cu un sistem de monitorizare şi de transmitere a unor date către dispecerat, care este incomplet. Noi ştim când a ajuns în staţie un autobuz cu o întârziere de o zi-două, pentru că informaţia se descarcă atunci când ajunge în autobază. Acele înregistrări arată când a ajuns în staţie, unele, câţi călători transportă şi ce uşi se deschid sau dacă opreşte în staţii.

Ne puteți urmări și pe Google News

Am luat decizia ca până la sfârşitul anului să am online, prin GPS, fiecare vehicul. Fiecare dispecer o să aibă câte o linie şi va putea comunica: mergi în faţă, nu pleca pe traseu. Iar când o să avem culoare unice pentru autobuze, vom putea afişa un program exact al maşinilor. Şi acum au traseu, dar nu-l pot respecta din cauza traficului. Biletele de hârtie. Mai există, de ce au fost scoase? Nu mai sunt bilete de hârtie decât pe liniile preorăşeneşti. Avem o creştere a vânzărilor cu aproximativ 18%. Acest lucru se datorează faptului că titlurile de călătorie nu mai pot fi falsificate. Bilete de hârtie puteau fi falsificate. Cine circula pe anumite linii, composta câteva bilete, cunoştea modelul compostorului şi nu mai trebuia să valideze, avea un teanc de titluri de călătorie şi nu mai composta. "Vom monitoriza şi golirea rapidă a rezervorului autobuzului. Practic, dacă dai o gaură în rezervor, senzorul va da alarma în sistem." ADRIAN CRIŢ, director RATB Citiţi şi:

  • EXCLUSIV EVZ. VEZI cum fură motorină şoferii RATB
  • Big brother la RATB. Motorina va fi urmărită cu senzori şi camere video