RAPORT DUR asupra activităţii TAROM: Salarii discriminatorii şi personal necorespunzător. Condicile de prezenţă a personalului nu reflectă realitatea!

RAPORT DUR asupra activităţii TAROM: Salarii discriminatorii şi personal necorespunzător. Condicile de prezenţă a personalului nu reflectă realitatea!

Tarom nu a realizat indicatorii prevăzuți în bugetul de venituri și cheltuieli anul trecut și acum doi ani, iar bugetul de anul trecut nu a fost fundamentat pe baze reale, constată Corpul de Control al Minsiterului Transporturilor, într-un raport publicat astăzi pe site-ul Ministerului. Raportul constată și probleme în privința remunerării personalului.

Iată principalele concluzii:

- „Nerealizarea indicatorilor prevăzuți în Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat pentru anii 2014, 2015. Conform documentelor prezentate,teoretic indicatorii respectivi au fost realizați în anul 2014 și nerealizați în 2015. Însă, dacă nu se ține cont de evoluția favorabilă a prețului petrolului în anii menționați, se constată că practic pierderile au crescut față de nivelul aprobat prin BV”, scrie în raport.

- O altă remarcă este aceea că bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 nu a fost fundamentat pe baze reale. „Astfel, cu toate că se cunoștea faptul că la sfârșitul anului 2015 o aeronavă deținută în leasing de Tarom va fi returnată proprietarului și că implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevăzute în buget decât la un nivel mai mic”, se mai menționează în documente.

- De asemenea, se constată „nerespectarea prevederilor Codului Muncii și ale Regulamentului Intern în ceea ce privește întocmirea pontajelor și evidența prezenței personalului Direcției Tehnice: condicile de prezență nu reflectă situația reală a orelor lucrate (nu sunt semnate și nu se menționează nimic în cazul lipsei personalului, nu se menționează orele de venire și plecare); foile colective de prezență (pontajele) pentru personalul care lucrează în ture evidențiază orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferentă programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui număr mult mai mare de ore suplimentare”.

- În cadrul controlului MT s-a constatat nerespectarea procedurilor de angajare, precum și acordarea de salarii discriminatorii. Un efect al acestor deficiențe a fost chiar înregistrarea unui număr mare de curse întârziate sau anulate.

- Raportul constată și că nu au fost îndeplinite punctele prevăzute în planul de management, respectiv introducerea unei grile unice de salarizare, reducerea stocurilor de mișcare lentă, renovarea unei clădiri și demararea de măsuri pentru optimizarea flotei.

- O altă deficiență ar fi neimplementarea deciziilor CA și nici a măsurilor dispuse în sarcina companiei ca urmare a acțiunilor de control effectuate la Tarom.

-„La solicitarea directorului general al Tarom au fost achiziționate fără fundamentare servicii externe de audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb/componente aeronave și a comenzilor efectuate de direcția tehnică raportat la necesitațile operaționale. Rezultatele acestuia nu au fost valorificate prin măsuri concrete care să conducă la înlăturarea deficiențelor constatate în activitatea direcției tehnice”, mai scrie în raport.

- O altă concluzie a raportului se referă la faptul că „din rațiuni economice secția de întreținere de linie Airbus/ATR a funcționat în anii 2014 și 2015 fără un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese și componente efectuându-se în regim de urgență ceea ce a condus la achitarea unor prețuri mult mai mari față de normal”.