Ediţia din acest an a programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional vine cu o serie de noutăţi, cele mai importante modificări fiind emiterea electronică a voucherelor şi posibilitatea de a casa şi maşini cu o vechime de opt ani.
Pentru prima dată de la debutul programului Rabla, în 2014 tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, ci vor fi emise electronic direct dealerilor. Decizia vine pe fondul numeroaselor scandaluri legate de frauda cu vouchere. "Ideea este excelentă. Li se ia obiectul muncii speculatorilor, pentru că în anii trecuţi au venit oamenii la noi cu sute de tichete false", ne-a declarat Nicolae Sorescu, şeful unuia dintre cei mai mari dealeri auto. O altă modificare importantă este că pot fi înscrise în program şi autoturismele cu o vechime mai mare sau egală cu 8 ani de la anul fabricaţiei, potrivit datelor furnizate de Administraţia Fondului pentru Mediu. Până acum, nu puteau fi casate în schimbul tichetului Rabla decât maşinile care rulaseră cel puţin 10 ani. Prin coborârea pragului, mai mulţi proprietari vor putea scăpa de rable. Eco-bonusul, prea mic Unul dintre punctele slabe ale ediţiei din acest an este valoarea bonusului pe care îl vor primi beneficiarii ce achiziţionează un autovehicul nou, care fie este încadrat în norma de poluare Euro 6, fie are motor care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100g/km, ori dispune de sistem de propulsie hibrid. Problema este că preţul unor asemenea maşini ajunge la circa 40.000 de euro, iar la noi se vând aproximativ cinci unităţi pe an, potrivit datelor din piaţă. Or, eco-bonusul a rămas la valoarea de 500 de lei, echivalentul a circa 110 euro, şi nu se pot folosi mai mult de două bonificaţii la achiziţia unei maşini de acest tip. Dacă ecobonusul era mai mare, se încuraja achiziţia unor autoturisme mai puţin poluante. În Olanda, spre exemplu, bonusul urcă la 25% din valoare. 20.000 de tichete Deocamdată, autorităţile nu au stabilit data exactă de la care va demara programul, însă au anunţat că vor fi disponibile 20.000 de tichete, cu un buget total de 140 milioane lei. Tichetele alocate pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Sesiunea de finanţare va fi organizată în patru etape, fiecare etapă având o durată de câte 60 zile. Ultima strigare Ediţia din acest an ar putea fi ultima, dacă statul va da curs solicitărilor venite din partea producătorilor şi dealerilor auto. Aceştia susţin că programul nu îşi atinge ţinta, cât timp nu se blochează importurile masive de maşini vechi din afară, stimulate de timbrul de mediu, introdus în 2013. Anul trecut circa 19.900 de maşini mai vechi de zece ani au ajuns la casat prin Rabla, în vreme ce au fost înmatriculate peste 105.000 de autoturisme second hand importate, cu o vechime de 11- 15 ani. În acelaşi timp, vânzările de autoturisme noi au scăzut în 2013 cu 50,2% faţă de 2009, la 57.710 unităţi.