Proteste şi atacuri dure împotriva „deciziei politice” a guvernului privind cedarea Portului la primăria Constanţa

Proteste şi atacuri dure împotriva „deciziei politice” a guvernului privind cedarea Portului la primăria Constanţa

Sindicatele din port şi operatorii economici portuari au pregătit împreună „războiul” împotriva transferului gratuit al acţiunilor administraţiei portuare către primăria Constanţa. În timp ce sindicatele încep de luni, protestele, agenţii economici cer Guvernului, Preşedinţiei şi Parlamentului, „într-un moment geopolitic extrem de tensionat”, o dezbatere publică despre viitorului portului Constanţa

Portul Constanţa reprezintă obiect strategic de interes naţional, Compania Naţională „ Adinistraţia Porturilor Maritime” Constanţa are rol de autoritate portuară, toate investiţiile în infrastructura portuară au fost efectuate de statul român, fiind susţinute şi garantate prin Ministerul Finanţelor şi Ministerul Transporturilor. Sunt cele trei argumente pentru care, atât Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) cât şi Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”, care însumează 85% din cifra de afaceri a portului, doresc păstrarea controlului statului prin Ministerul Transporturilor asupra Administraţiei Portului Constanţa. „Am iniţiat demararea acţiunilor de protest în faţa Administrației Porturilor Maritime Constanța începând de luni, timp de trei zile. După alegerile europarlamentare, reluăm acţiunile de protest, nu excludem oprirea totală a lucrului,  până când vom reuși să sensibilizăm sau să determinăm factorul politic să ia o hotărâre normală în spiritul interesului național și nu al unui interes retrâns, local” a anunţat liderul FNSP, Mircea Burlacu, într-o conferinţă de presă organizată împreună cu operatorii economici portuari.

“Reprezentanţii guvernului sunt şantajaţi politic”    Indignaţi de atitudinea ministrului Dan Şova care la ultima întâlnire le-a respins argumentele pe motiv că acceptarea predării portului către primăria Constanţa “este o decizie politică pentru că  Radu Mazăre are 70% din votul constănţenilor”, oamenii de afaceri  acuză guvernul de troc politic. “Subiectul este unul singur. Primarul Mazăre cheamă la ordin guvernul. În momentul de faţă reprezentanţii guvernului care anunţă transferul, din punctul meu de vedere sunt şantajaţi. Decizia politică este trocul pentru voturile lui Radu Mazăre” a precizat preşedintele companiei Grup Servicii Petroliere, Gabriel Comănescu, unul dintre „milionarii din port”, atacat în mai multe rânduri de primarul Constanţei. El a dezvăluit că „ministrul Transporturilor nu ştia că Administraţia Porturilor Maritime (CNAPMC) înseamnă de fapt porturile Constanţa, Agigea, Mangalia şi Năvodari”. Şi nici nu s-ar fi arătat deranjat că operatorii economici portuari care, în ultimii trei ani, au contribuit la bugetul de stat cu 45 milioane de euro şi plătesc cele mai scumpe taxe portuare din Marea Neagră, i-au pus în vedere că şi-ar putea muta afacerile în Bulgaria. 

Portuarii nu se opun privatizării portului Constanţa

Agenţii economici din port demască „practica manipulatorie a primarului Radu Mazăre” care şi-a justificat cererea de mărire cu încă 13 % din acţiunile portului prin promisiuni de micşorare a preţului la gigacalorie. „Unde sunt banii încasaţi cu titlu de dividente pentru cele 20% din acţiuni deţinute deja de CNAPMC de către Consiliul Local ? A construit cluburi în Mamaia, distrugând spaţiile verzi din staţiune, în loc să scadă gigacaloria şi să nu mai facă evaziune fiscală în cluburi. Că bani sunt”. Oamenii de afaceri nu se opun privatizării portului. Cer însă păstrarea controlului statului. Avocatul operatorilor portuari, Lucian Danilescu, explică demersurile instituţionale ale organizaţiei. „Conform legii de administrare a porturilor, CNAPMC are nenumărate obligaţii  legale care se transformă în costuri.În momentul de faţă nu se pune problema ca CNAPMC să facă profit pentru că are nişte obligaţii exorbitante pe care nu este în stare să le acopere”. Exemplu este chiar   portul Rotterdam care „în momentul de faţă se află în plină preluare de către statul olandez. Nivelul de investiţii pe care trebuie să-l susţină a implicat garanţii din partea statului şi statul să intervină pentru  a putea coordona portul”. 

Constanţa este condusă de „Tripleta de aur” 

Oamenii de afaceri portuari îl acuză pe Radu Mazăre că „după ce a distrus Constanţa, şi a lăsat primaria falită, vrea să fure şi portul”. De altfel, portul Constanţa, ar fi deja în sfera de interese a edilului. Răspunsul „în cunoştinţă de cauză” al lui Gabriel Comănescu la „jignirile şi minciunile” primarului Radu Mazăre care i-a tot acuzat pe „milionarii din port că se îmbogăţesc plătind taxe şi impozite simbolice” a fost extrem de dur. „Întreaga echipă managerială a portului este formată din apropiaţi săi, primarul Radu Mazăre fiind cel care coordonează deja întreaga activitate a companiei. De fapt ,nu este direct Radu Mazăre ci “tripleta de aur” este capul, căutaţi-l pe regină, este unul care stă în Cipru acuma. Şi care de acolo, face coordonare cu vestitul secretar de stat Vali Preda, cel cu dosarele minunate”, a dezvăluit Comănescu.  El susţine, dând exemplul personal, că investitorii sunt blocaţi. “Toată lumea fuge ca dracul de tămâie  pentru că aici este vestita taxă. Capul de “tripletă”, m-a chemat la masă şi mi-a spus ca să pot să iau prin concesiune un teren din portul Constanţa trebuie să îi cedez 50% din afacerea respectivă. Persoana care este în Cipru acuma. Şi-a găsit cu cine”. A amintit  apoi şi de afacerea portului turistic Tomis, “care este administrat tot de ai lui şi plăteşte o chirie de 3.500-4.000 euro pe lună, sub 50.000 de euro pe an. Cheltuielile anuale ale portului Constanţa cu portul Tomis sunt de 1,3 milioane euro, deci pierde 1,25 milioane euro. Dan Şova nu vede. Raportul cu digul de larg a dispărut, cel cu energia electrică a dispărut şi ministrul Transporturilor nu are timp să trimită Corpul de Control”.