Prospaturile ne costa 10 lei pe zi

Prospaturile ne costa 10 lei pe zi

Produsele proaspete reprezinta jumatate din cumparaturile lunare ale locuitorilor marilor orase.

Raportat la cumparaturile lunare, suntem printre europenii care cheltuiesc cel mai mult pentru produsele proaspete, in conditiile in care jumatate din bugetul alocat de oraseni cheltuielilor merge pe „fresh-uri”. Aceasta este una dintre concluziile unei cercetari realizate anul trecut pe locuitorii marilor orase, de compania Nielsen.

„Apetitul romanilor pentru produsele proaspete a reprezentat si pentru noi o surpriza, in comparatie cu tendintele inregistrate in celelalte tari. O explicatie ar putea fi faptul ca in Romania produsele proaspete sunt inca destul de ieftine”, explica Bogdana Baltasiu, managerul Nielsen care s-a ocupat de realizarea studiului.

Suma repartizata lunar pentru mancare si alte produse de stricta necesitate este de 613 lei pentru o gospodarie dintr-un mare oras, usor mai ridicata in Bucuresti, unde ajunge la 634 lei. Din acesti bani, putin peste jumatate (56%) sunt cheltuiti pe produsele proaspete, adica aproximativ 344 de lei pe gospodarie.

Potrivit Nielsen, cea mai mare parte a bugetului de cumparaturi al familiei este cheltuita in supermarketuri, discounturi si hipermarketuri (77% dintre respondenti). In paralel, alimentarele si pietele pierd din ponderea pe care o aveau in trecut.

Fumatorii sunt cei mai loiali Pe categorii de produse, tigarile si berea continua insa sa fie cel mai des achizitionate de romani, releva studiul realizat de compania de cercetare. Asa se face ca vanzarile de tigari au ajuns la 1,2 miliarde de euro anul trecut, iar cele de bere au atins jumatate de miliard de euro.

De altfel, analistii Nielsen releva faptul ca fumatorii sunt cei mai loiali consumatori, sapte din zece romani preferand sa-si caute marca preferata de tigari intr-un alt magazin daca cel in care isi fac cumparaturile nu are la raft respectivul produs.

Mergem mai des la cumparaturi In acelasi timp, consumatorii romani merg din ce in ce mai des la cumparaturi, o tendinta sustinuta de cresterea numarului de magazine si a veniturilor, de extinderea ofertei si, implicit, de schimbarile in preferintele clientilor, acestia fiind mai atenti la produsele premium.

„Frecventa de vizitare a magazinelor s-a intensificat si in 2006, foarte probabil pe fondul unor cosuri de cumparaturi mai mici per vizita. Astfel, in medie, consumatorul merge o data pe saptamana la un hipermarket si o data la cinci zile la un supermarket”, a mai precizat Bogdana Baltasiu.

In privinta locului preferat de cumparaturi, romanii aleg mai ales unitatile din comertul modern pentru produsele alimentare de baza (73%), pentru mezeluri (65%) si pentru carne proaspata (65%), in timp ce fructele si legumele sunt cumparate in special din piata (39%), iar lactatele, din alimentare si piete (40%). Studiul companiei Nielsen a fost realizat in noiembrie 2006, in orasele de peste 200.000 de locuitori, pe un esantion de 1.100 respondenti.

SEMNAL

Fidelizarea se face cu promotii

Consumatorii au tendinta de a vizita intr-o luna tot mai multe unitati apartinand unor retele diferite de supermarketuri si hipermarketuri, mai arata studiul Nielsen. Daca in 2005, 20% dintre participantii la studiu spuneau ca merg la acelasi magazin in decursul unei luni, ponderea lor a scazut la 14% anul trecut.

In plus, cercetarea semnaleaza faptul ca pe romani nu-i atrag in magazin diferitele programe care rasplatesc clientii fideli. Din contra, principalele atribute ale unui magazin preferat sunt existenta unor promotii interesante, accesibilitatea, faptul ca poti gasi tot ce ai nevoie intr-un singur loc si gama larga de produse.

Consumatorii nu sunt influentati in decizia de a merge intr-un anumit magazin nici de starea de curatenie a spatiului, de faptul ca este deschis pana tarziu, de existenta parcarii sau de eficienta caselor de marcat.

Ne puteți urmări și pe Google News