Producătorii şi importatorii auto vor compensaţii: cu banii din taxa second-hand să se finanţeze casarea a 100.000 de „rable“.
Speriaţi de noua formulă a taxei pentru prima înmatriculare care ar putea intra în vigoare în februarie, producătorii şi importatorii de maşini noi prezintă prognoze sumbre pentru acest an. Pe fondul triplării taxei pentru maşinile noi, piaţa auto ar putea creşte în 2008 cu 5%, însă ar putea exista şi o stagnare sau o scădere a acesteia, a declarat ieri Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA). O soluţie de compromis, ar putea fi, după părerea reprezentanţilor APIA, aprobarea unui număr de 100.000 de maşini care să intre în programul „Rabla“ şi găsirea unei variante prin care cea mai mare parte a banilor oferiţi ca primă de casare să provină din colectă rile la bugetul de stat din taxa second- hand. Producătorii susţin că cele mai afectate de noul nivel al taxei vor fi companiile Dacia şi Ford. Americanii de la Ford urmează să înceapă producţia în România până la jumătatea acestui an. „Dacă propunerea APIA de a include în acest an în programul «Rabla» 100.000 de autoturisme noi nu va fi aprobată şi dacă importurile de secondhand se vor face superficial, fără un control, eu văd o cădere a vânzărilor de 15%-20%, cel puţin la Dacia“, a afirmat vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe. Soluţii de împrumut În acest moment, producătorii şi importatorii analizează şi alte soluţii pentru a ieşi dintr-o posibilă criză în vânzări provocată de taxa auto. Pusă pe seama reducerii poluării din marile aglomeraţii urbane, o variantă analizată de reprezentanţii APIA ar putea fi preluarea modelului german de diferenţiere a maşinilor cu viniete de trei culori - roşu, galben, verde. Doar posesorii de autovehicule cu vinietă verde, adică posesorii de maşini nepoluante, ar putea avea acces pe viitor în centrul oraşelor, dacă un proiect în acest sens, propus de APIA, va ajunge pe masa autorităţilor. Potrivit noii grile de taxare trimise de Ministerul Finanţelor către Comisia Europeană, taxa second-hand ar urma să ajungă la peste 400 de euro pentru o maşină nouă şi să scadă în cazul maşinilor mai vechi. PIAŢĂ Cu 23% mai multe maşini noi în 2007 Vânzările de autovehicule de pe piaţa românească au crescut anul trecut cu 23%, faţă de nivelul din 2006, ajungând la peste 315.000 de unităţi. Potrivit datelor APIA, cele mai vândute maşini au fost cele marca Dacia, cu aproape 95.000 de autoturisme comandate şi livrate. La capitolul maşini de import, cele mai vândute mărci au fost Renault, cu o cotă de piaţă 9,3%, Volkswagen, cu 7,4% din piaţă, Skoda cu 7,3%, Opel cu o cotă de 6,1% şi Ford cu 5,5% din piaţă. Modelele din topul preferinţelor românilor au fost Renault Clio, Renault Megane, Opel Astra Classic, Chevrolet Aveo, Skoda Octavia şi Skoda Fabia. Din totalul autoturismelor vândute, 137.978 au avut motorizare diesel şi 177.643 au fost pe benzină.