Producătorii români se pregătesc să ia cu asalt supermarketurile
- Dinu Boboc
- 8 octombrie 2015, 00:00
„Made în România” va deveni „marca” dominantă pe rafturile de carne și fructe
Fermierii români se plâng că nu ajung pe rafturile supermarketurilor. Senatorii au adoptat o lege care obligă toate magazinele alimentare să vândă carne, fructe şi legume în proporţie de minimum 51% din producţia românească. În caz contrar, acestea riscă amenzi de la 25.000 lei la 50.000 lei. Proiectul va merge în Camera Deputaților, cameră decizională.
Acoperirea cererii
Fermierii români nu vor avea nicio problemă să acopere cele 51% pe zona de produse de carne, consideră Ioan Ladoşi, Preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc. „Acoperim deja 60% din consumul național, nu va fi nicio problemă”, a declarat Ladoşi pentru EVZ. Prin producător intern se înțelege orice entitate juridică înregistrată în România, care îşi desfăşoară activitatea aici. În prezent, din legumele care sunt la vânzare în piețe, circa 80% sunt din producția locală. În supermarketuri, sub 40% din legume sunt însă din România, a declarat pentru EVZ Aurel Tănase, președintele Patronatului din Industria de Conserve din Legume și Fructe.
În prezent, mai puțin de 40% din legumele din supermarketuri sunt de origine românească
Revigorarea pieței de gros
Deși mulți fermieri sunt nemulțumiți că nu pot obține un profit bun vânzând la piață și că sunt la mâna intermediarilor, cu toate astea, produc în cantități reduse ceea ce nu le permite să intre în supermarketuri, unde o comandă săptămânală poate ajunge la câteva tone. „Prin noul PNDR, încercăm să implementăm o măsură prin care să determinăm membrii aceleiași asociații să vândă prin intermediului unui coleg din asociație, și în așa fel să revigorăm și piața de gros și, în general, platforme de colectare a produselor”, spune Tănase. Pe de altă parte, este nevoie și de crearea mai multor spații de depozitare. În ciuda faptului că coagularea piețe locale de legume întârzie, Aurel Tănase, șeful patronatului din industria de legume, spune că nu vor fi probleme cu asigurarea procentului de 51% în supermarketuri.
Semne de întrebare
Legea va eficientiza relaţia dintre retaileri şi producători, consideră Ştefan Pădure, Preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR). Totuşi, sunt și semne de întrebare. „De ce 51%? Cum s-a ajuns la acest procent?”, a declarat Pădure pentru EVZ. În plus, nu este clar dacă procentul se referă la volum sau la valoarea produselor. Apoi, rămâne problema neintroducerii în acest proiect de lege nici a produselor lactate, nici a produselor de panificație. Autoritățile ar trebuie să promoveze produsele locale și din considerente de mediu. „Trebuie pus accentul pe amprenta de carbon. Un produs de pe plan local va avea întotdeauna o amprentă de carbon (dioxid de carbon produs ca să fie transportat) mai redusă decât unul importat”, a declarat Pădure. Pentru ca legea să fie eficientă, procentul de 51% trebuie impus pentru fiecare unitate în parte, nu doar pentru întregul lanţ de magazine, iar produsele lactate ar trebui luate în calcul, consideră, la rândul său Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR).
Românii vor produse autohtone
Supermarketul este locul preferat de cumpărături pentru cinci români din șase, iar prețul continuă să fie criteriul principal în alegerea locului pentru cumpărături, arată un studiu realizat la cererea Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR). Totodată, două treimi dintre respondenți preferă produsele românești. Pe de altă parte, 65,2% dintre români declară că se aprovizionează și de la magazinele de cartier, iar 45,2% din piețele agro-alimentare.