Poluarea mamut continuă în Capitală și zonele limitrofe! Ce se ascunde în spate

Poluarea masivă a devenit o obișnuință în 2020, Bucureștiul fiind în topul alertelor pentru depășirea regulată a indicilor. Una dintre cauze o reprezintă arderea necontrolată a deșeurilor, dar și importul ilegal de deșeuri.

Marți seara, în mai multe zone din Capitală și în zonele limitrofe, indicele de poluare a aerului a depășit 100, deși suntem în perioada sărbătorilor și activitatea industrială nu este atât de intensă și nici traficul nu este aglomerat ca de obicei.

Indici de peste 100 în nordul Capitalei

Ministrul Mediului, Barna Tánczos, a convocat miercuri o întâlnire de urgență cu instituțiile subordinate în vederea analizării situației. Reprezentanții Ministerului Mediului susțin că sursa poluării este reprezentată de traficul intens, dar și de condițiile meteo nefavorabile. Indicele de poluare a depășit 100, în centrul Capitalei, în zona de nord dar și în sectorul 4 și localitățile limitrofe. Au fost raportate cantități mari de particule PM2.5 foarte dăunătoare pentru sistemul respirator, dar și depășiri ale particulelor PM10.

Pe Stradă Intrarea Fabulei din sectorul 4, indicele de poluare a ajuns la 119, relatează Antena 3, însă valori ridicate au fost inregitrate și în zonele limitrofe Rudeni și Șoseaua Odăii, unde senzorii au indicat valori de 100, respectiv în Otopeni indicele indicând 102. Astfel, zona de nord a Bucureștiului a fost cea mai afectată de poluare.

Un român din 5 moare din cauza poluării

Ca urmare a episoadelor din ultimele zile privind creșterile concentrațiilor de PM 10 în București, ministrul Mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, a convocat astăzi o întâlnire la care au participat conducerile Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și a Agenției pentru Protecția Mediului București, Garda Națională de Mediu, Administrația Națională de Meteorologie, precum și direcția tehnică de resort din minister, așa cum arată un comunicat transmis, miercuri, de Ministerul Mediului.

Ministrul a dispus revizuirea în regim de urgență a planului de intervenție în astfel de situații, cu atribuții clare pentru fiecare instituție subordonată.

Potrivit unui studiu al Alianței Europene de Sănătate Publică publicat în octombrie 2020, București, Timișoara, Brașov și Cluj sunt în top 5 al celor mai poluate orașe europene. Iar românii, alături de bulgari și polonezi, au cele mai mari cheltuieli medicale din Uniunea Europeană, din cauza bolilor provocate de poluare.  Specialiștii spun că principala cauză sunt emisiile de dioxid de azot, produse de mașinile vechi și cele diesel.

Ministrul Mediului: Pentru orice depășire să fie avertizat poluatorul

„Situația din Capitală este una extrem de specială: aici, în mai toate cazurile de depășiri înregistrate, vorbim despre un cumul de factori de poluare care, pe fondul unor condiții meteo care nu permit dispersia poluanților, se resimte imediat la stațiile de monitorizare a calității aerului și la rețelele independente de senzori.

În același timp, iarna adaugă la acest cumul de factori, în care traficul este sursa principală, și încălzirea rezidențială, care are un aport serios în creșterile concentrațiilor pe care le monitorizăm. Le-am cerut colegilor care se ocupă de revizuirea planului de intervenție ca în astfel de situații, pentru orice depășire, fie ea orară sau zilnică, să fie avertizat poluatorul prin dispeceratul din cadrul ministerului care funcționează 24 de ore din 24”, a spus Barna Tánczos.

Ministrul a solicitat ca Agenția Națională de Protecție a Mediului să susțină activitatea în teren cu laboratoarele mobile de măsurare a concentrațiilor, în fiecare zonă în care sunt înregistrate creșteri alarmante.

2020, anul recordurilor negative ale poluării

Pe 1 martie, platformele airly.eu și aerlive.ro, rețele independente de măsurare a calității aerului, au raportat un nivel de poluare excesiv în București. În cursul nopții de 1 spre 2 martie s-au înregistrat depășiri chiar și cu 900-1.000% peste limitele maxim admise la poluarea cu PM2,5 și de aproape 800% la poluarea cu PM10.

La începutul lunii martie, zeci de bucureșteni au relatat că se simte un puternic miros de fum, în mai multe zone, semn că poluarea provine de la arderi, fie de la gropile de gunoi, fie alte surse foarte puternice din jurul metropolei.  Din luna noiembrie 2019, în București au fost în mod frecvent depășiri foarte mari ale nivelului de poluare noaptea și în weekend, când traficul este totuși mai scăzut.

Pe 23 octombrie, platforma airly.eu a înregistrat depășiri spectaculoase pentru poluarea cu particule PM 10 și PM2,5, până aproape de 350% în București. Cea mai mare depășire s-a înregistrat la stația din Bragadiru - 347% pentru poluarea cu PM 2,5 și 236% pentru poluarea cu PM 10.

În luna noiembrie, inspectorii Gărzii de Mediu, sprijiniți de polițiști și jandarmi, au făcut descinderi de amploare în apropierea Capitalei, în localitatea Sintești, unde tone de deșeuri au fost arse fără nicio autorizație.

Poluarea aerului îl costă pe un locuitor al unui oraş european aproximativ 1.250 de euro pe an în timp ce pentru un bucureştean costul este de peste 3.000 de euro, arată un raport al Alianţei Europene pentru Sănătate Publică.

Paradoxal este faptul că Bucureștiul, un oraș cu probleme majore de administrație și infrastructură și cu un buget sărac, aruncă peste 6 miliarde de euro anual pentru costurile generate de poluare, mai mult decât Viena, Berlinul și Madridul, arăta recent Pro TV.

Rise Project: România cumpără la negru deșeuri de la mafia italiană

O investigație transfrontalieră realizată de jurnaliștii de la Rise Project despre deșeurile care sunt cumpărate "la negru" din unele țări europene de către afaceriști români pentru a fi vîndute fabricilor de ciment a atras atenția autorităților de la București, relata DW la începutul lui 2020. Documentarul Rise Project demonstrează cum mafia italiană aprovizionează cu deșeuri periculoase fabricile de ciment din România, acestea fiind incinerate. Noxele rezultate sunt inhalate și produc afecțiuni grave la nivelul aparatului respirator, mai ales la nivelul plămânilor. Investigația Rise Project a fost preluată și de presa internațională.

350 tone de deșeuri tratate chimic, oprite la Constanța

În luna februarie, EVZ relata în exclusivitate că a fost identificat un import ilegal de deșeuri în România, după ce în 17 containere descoperite în portul Constanța Sud Agigea au fost găsite obiecte casnice, are figurau ca second hand, fiind de fapt deșeuri inutilizabile. Marfa era adusă cu nave portcontainer în portul Constanța Sud- Agigea. Conform buletinului de analiză s-a constatat că cele aproape 350 tone de deșeuri erau tratate chimic cu substanțe toxice împotriva șobolanilor sau a altor rozătoare, dar și cu fumigene.