Platformele de streaming, taxă de 4% impusă de statul român. Televiziunile și posturile de radio publice au parte de un tratament preferențial

Platformele de streaming, taxă de 4% impusă de statul român. Televiziunile și posturile de radio publice au parte de un tratament preferențialSursa: Dreamstime.com

Cei care dețin platforme de streaming vor avea de achitat o taxă ce valorează 4% din totalul veniturilor provenite din tranzacții unice ori din abonamente, bani ce vor ajunge în Fondul Cinematografic, conform membrilor Senatului, care trebuie să acorde un vot final unui proiect de lege referitor la acest lucru. Pe lângă asta, serviciile publice de streaming au parte de un tratament preferențial din partea statului.

Demnitarii români iau în calcul alimentarea Fondului Cinematografic cu „4% din veniturile obtinute din tranzacții unice sau sub formă de abonament, de către furnizorii de servicii media audio vizuale la cerere, pentru vizionarea de opere audiovizuale prin intermediul serviciilor de transmisie de date prin internet sau telefonie”, arată textul de lege ce urmează a fi votată în Senatul României.

Oficialii vor să elimine inechitățile din rândul furnizorilor de serviciile media audiovizuale

Camera Deputaților prevăzuse faptul că această taxă ar urma să fie de doar 2%, dar acum oficialii români au dispus modificarea legii, pe motiv de discriminare.

„Contribuțiile la Fondul Cinematografic, așa cum sunt ele prevăzute la la art.13 din OG 39/2005 privind cinematografia sunt de 4% pentru exploatanții tradiționali, respectiv sălile de cinematograf. Serviciile media audiovizuale la cerere, cunoscute generic sub denumirea de platforme de tip VoD, sunt în fapt tot exploatanți.

Astfel, o discriminare în modul în care un exploatant contribuie la Fondul cinematografic față de un altul nu își găsește niciun fel o justificare obiectivă”, argumentează demnitarii români, referitor la noua taxă, după ce Senatul a transmis că o cotă de doar 2% ar produce inechități față de cotele cerute pentru operatorii de cinematografe.

Această taxă se aplică doar furnizorilor care au obținut venituri, în ultimul an, de mai puțin de 65.000 de euro sau care au o cotă de audiență sub 1%, prin raportare la numărul total de abonați la nivel de țară.

Se elimină interdicția ca serviciile publice să difuzeze reclame numai între programe

Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune, întrucât sunt servicii publice pot difuza spoturi publicitare, chiar și autopromoționale sau de teleshopping și în timpul programelor lor, nu doar între emisiuni, așa cum stipulează legea în cauză.

„Se propune eliminarea unei prevederi care afectează gestionarea programului serviciilor publice de radio și televiziune, deoarece toate spoturile de publicitate se dau într-un singur calup la sfârșitul programului, ceea ce face ca durata acestuia sa fie mult prea mare.

Mai mult decât atât, analiza performanțelor de audiență a spoturilor publicitare din calupul mai sus menționat arată oricum o scădere substanțială de performanță, mai cu seamă în cazul TVR, obiceiul de vizionare al telespectatorilor fiind mult modificat de apariția pauzelor publicitare”, argumentează ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, chestiune în legătură cu care operatorii privați nu sunt de acord, invocând o concurență inechitabilă în piața de publicitate din România, conform Profit.ro.