Mașinile preferate de români în 2025. Mărcile care pierd teren
- Raluca Dan
- 11 februarie 2025, 20:11

Înmatriculările de autovehicule noi în România au scăzut cu 10,4% în prima lună a acestui an, comparativ cu ianuarie 2024. Pe segmentul autoturismelor full electrice, s-a înregistrat o diminuare de 28,4%, atingând o cotă de piață de 9,8%, potrivit datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Înmatriculările autoturismelor noi, în scădere
Conform unui comunicat de presă al Asociației de profil, înmatriculările autoturismelor noi, care reprezintă aproximativ 88% din totalul pieței, au înregistrat o scădere de 5,9% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Pe segmentele de clase, evoluțiile sunt mixte: Clasa A (+3,1%), Clasa B (+8,2%), Clasa C (-2,2%), Clasa D (+53,5%), Clasa E (+27,1%), Clasa F (+16,3%) și SUV (-7,2%).
În privința cotei de piață, segmentul SUV se află pe prima poziție, cu o cotă de 46,6%, în scădere cu 7,2% față de ianuarie 2025, urmat de Clasa C, cu o cotă de 27,3% (-2,2%) și Clasa B, cu o cotă de 15% (+8,2%).

Sursa foto: Freepik
În luna ianuarie a acestui an, autoturismele cu motorizare pe benzină și mild hybrid benzină au înregistrat o creștere de 0,1%, ajungând la o pondere de 59,5% din totalul înmatriculărilor. În același timp, autoturismele echipate cu motoare diesel și mild hybrid diesel avut o scădere de 39%, având o cotă de piață de 9,8%.
În prima lună a anului 2025, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100%) și hibride plug-in, precum și cele full hybrid (care dispun de propulsie electrică fără a fi încărcate dintr-o sursă externă), au deținut o cotă de piață de 30,5%. Aceasta depășește cu 20,7 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel, care includ și motorizările mild hybrid diesel.
Dacia Spring, cea mai vândută mașină electrică
Autoturismele full electrice au o cotă de piață de 9,8%, în scădere față de 12,9%, iar autoturismele plug-in hybrid au ajuns la o cotă de 5%, comparativ cu 4,6% în ianuarie 2024.
În topul primelor trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice se află: Dacia Spring, cu 625 de unități și o creștere de 11,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, Renault Megane, cu 105 unități (+114,3%) și Tesla Model 3, cu 90 de unități.
În segmentul autoturismelor Plug-in, Volkswagen Golf este cap de listă, cu 51 de unități și o creștere de 1.175%, apoi este urmat de Ford Kuga, cu 43 de unități (-37,7%) și Mercedes Benz GLC, cu 42 de unități.
În categoria autoturismelor hibride, fără reîncărcare din surse externe, pe primul loc se află Dacia Duster, cu 394 de unități, urmată de Toyota Yaris Cross, cu 204 unități (+78,9%), și Toyota Corolla, tot cu 204 unități.

Dacia Duster. Sursa Foto: Arhiva EVZ
Vehiculele comerciale ușoare și minibusurile, afectate de scăderi
În ianuarie 2025, vehiculele comerciale ușoare și minibusurile au înregistrat o scădere de 33,6% a înmatriculărilor, comparativ cu ianuarie 2024, când vehiculele comerciale ușoare fără minibus au înregistrat o scădere de 33,8%, potrivit datelor oficiale.
În acest context, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins un volum de 231 de unități în prima lună a anului 2025, față de 73 de unități în ianuarie 2024.
Înmatriculările de vehicule comerciale grele și autobuze au scăzut cu 32,7%, iar dintre acestea, vehiculele comerciale grele de peste 16 tone, inclusiv autotractoarele, au înregistrat o diminuare de 26,7%.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit care a fost înființată în 1994. Aceasta este membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile (OICA) din 1996.