Monstrul din Marea Chinei de Sud. Nava cu care China comunistă își intimidează vecinii
- Ionel Sclavone
- 9 iulie 2024, 11:11
Filipine. Paza de coastă chineză a trimis cea mai mare navă din dotare la în apropiere de insula filipineză Palawan. Este o acțiune de intimidare, susțin specialiștii în politică externă, pentru vecinii săi.
China încearcă să-și impună supremația în Marea Chinei de Sud, iar din acest motiv se dedă la tot felul de provocări. Este vizat, cu precădere, statul filipinez, ținta mai multor acțiuni de intimidare ale Beijingului.
Paza de coastă a trimis Monstrul la înaintare
Săptămâna trecută, vasul CCG-5901 a ancorat în apropiere de atolul Sabina din Insulele Spratly. Nava deținută de paza de coastă chineză se află la o distanță 130 de kilometri nord-vest de insula filipineză Palawan, în zona economică exclusivă (ZEE) a Filipinelor. Un oficial filipinez a catalogat aceată operațiune drept un act de intimidare. Este vorba despre un lung șiri de incidente provocate de Beijing în Marea Chinei de Sud.
Vasul CCG-5901 este poreclit Monstrul deoarece este de trei ori mai mare decât principalele vase de patrulare ale pazei de coastă americane. Nava a fost ancorată la aproximativ 700 de metri distanță de una dintre cele mai mari nave ale pazei de coastă filipineze, BRP Teresa Magbanua. Prin comparație, specialiștii spun că vasul filipinez este de cinci ori mai mic decât Monstrul deținut de paza de coastă chineză.
Un purtător de cuvânt al serviciului pazei de coastă filipinez, Jay Tarriela, a declarat că este vorba despre o acțiune de intimidare. Cu toate acesta, a precizat, nava sa nu se va retrage din zonă.
LOOK: The Philippine Coast Guard tracks the Chinese Coast Guard 'Monster Ship' CCG-5901, which was spotted in the Philippines' Exclusive Economic Zone, anchored near a PCG ship at Escoda Shoal. The PCG issued radio challenges to the Chinese ship's presence." (📹📷 PCG) @gmanews pic.twitter.com/gSpL05Bvg9
— JP Soriano (@jpsoriano) July 5, 2024
Beijingul pretinde controlul Mării Chinei de Sud
China pretinde să controleze aproape în totalitate Marea Chinei de Sud, dar și insulele și bancurile de nisip din zonă. Aceasta cu toate că se află la sude de kilometri distanță de teritoriul continental al statului comunist. Din acest motiv, paza de coastă trimite nave în acțiuni de intimidare împotriva pescarilor, dar și a navelor statelor vecine. Este vorba, în special, de Filipine.
O hotărâre a unui tribunal internațional de la Haga a respins pretențiile Beijingului în Marea Chinei de Sud. Statul comunist refuză să recunoască hotărârea și ignoră decizia tribunalului internațional. Pentru a-și susține revendicările teritoriale, pune presiune pe marina filipineză. De-a lungul timpului paza de coastă chineză a provocat numeroase incidente. Mai multe nave filipineze au fost avariate iar marinarii au fost răniți.
De curând paza de coastă chineză a fost implicată într-un incident cu o navă filipineză. Mai mulți marinari chinezi, înarmați cu topoare și alte instrumente ascuțite, au tăiat bărcile de cauciuc ale filipinezilor. Un soldat filipinez și-a pierdut un deget în această dispută.
🇵🇭SABINA (ESCODA) SHOAL🇵🇭 0.5m📷 from 7 July 2024 give a clear view of CCG 5901 at anchor ~706m from BRP Teresa Magbanua who has maintained a presence at Sabina Shoal, in the🇵🇭EEZ of the Philippines since April 18th https://t.co/9iD3mmeYeH pic.twitter.com/Du7izHLqZW
— MT Anderson (@MT_Anderson) July 8, 2024
Paza de coastă chineză în acțiuni de intimidare
Ray Powell, expert în zona Mării Chinei de Sud susține că intimidarea este principala misiune a Monstrului. Nava este mai mare decât orice altă navă obișnuită deținută de pază de coastă și chiar decât unele distrugătoare americane. CCG-5901 este înarmată cu două tunuri de 76,2 milimetri. Astfel, China comunistă evită eventualele consecințe pe care le-ar putea avea acțiunile sale.
În mod normal paza de coastă execută operațiuni de aplicare a legii, de căutare și salvare. Acestea nu sunt implicate în acțiuni militare, așa cum se întâmplă în China. Mărimea și echipajul permit Chinei să utilizeze îl utilizeze Monstrul ca centru de comandă plutitor în scopul desfășurării unor operațiuni mai extinse.
Carl Schuster, fost director de operațiuni în cadrul Comandamentului Pacific al SUA, a precizat că în apropierea Filipinelor și-a făcut apariția și un portavion din marina chinezî. Cele două nave vor să demonstreze puterea navală superioară a Chinei în fața accestei țări.