În ciuda rezultatelor dezastruoase de la Bac şi a temerilor generale privind decăderea învăţământului românesc, câteva zeci de elevi români reuşesc, în fiecare an, să fie primii în cele mai mari competiţii internaţionale. Ieri, când s-a încheiat Olimpiada In terna ţională de Chimie, desfăşurată în SUA, elevilor români participanţi le-au fost aşezate la gât patru medalii: una de aur, două de argint şi una de bronz.
Anul acesta s-au înregistrat rezultate bune şi la Olimpiada Internaţională de Matematică: cei şase elevi ai lotului au obţinut tot atâtea medalii: două de aur, trei de argint şi una de bronz. La matematică, disciplină la care în fiecare an se obţin cele mai bune rezultate, România s-a clasat pe locul zece în lume în ierarhia pe naţiuni, şi pe primul în Europa.
La Fizică, România a câştigat o medalie de aur, două de argint şi una de bronz, iar la Biologie- trei de bronz. În 23-30 septembrie se va desfăşura, în Estonia, olimpiada de Informatică, ocazie cu care se va putea face şi bilanţul medaliilor din acest an.
Conform tradiţiei, cele mai multe medalii sunt obţinute la matematică şi informatică, iar an de an principalii adversari sunt elevii din China, Rusia, SUA şi statele din Caucaz.
Rezultatele înregistra te de loturile na ţionale depind de valoarea copiilor din fiecare generaţie.La matematică, spre exemplu, după succesul de dinainte de Revoluţie şi imediat după, când curgeau medaliile de aur, a urmat o perioadă de câţiva ani în care aurul a lipsit. La fel s-a întâmplat şi la Informatică, unde perioada 2004- 2008 a fost săracă în medalii.
4-6 elevi formează lotul olimpic pentru fiecare disciplină. Ei sunt selectaţi din rândul olimpicilor naţionali

Părinţi excepţionali pentru copii performanţi
Ştefan Gramatovici, elev la Colegiul Na ţional de Informatică "Tudor Vianu" din Bucureşti, a obţinut în acest an medalia de argint la proba de matematică din cadrul Olimpiadei Internaţionale Pluridisciplinare Tuymaada, desfăşurată în Federaţia Rusă.
EVZ: Cât de mult te pregateşti la această disciplină?
Ştefan Gramatovici: În medie, cam două ore pe zi, în timpul şcolii. În vacanţa de vară, aproape deloc. Nu cred că studiez mai mult decât colegii mei, ci mai eficient.
Ai simţit vreodată că ai prefera să faci altceva decât să înveţi la matematică?
Nu, pentru că nu am un program fix de lucru, mă pregătesc atunci când am dispoziţia necesară. Dacă îmi doresc să fac altceva, fac acel lucru. Pregătirea pentru un concurs e diferită decât cea pentru un examen. Nu există o anumită materie de asimilat, problemele sunt foarte diverse şi tehnicile foarte numeroase. Astfel, e nevoie de o minte limpede, de o concentrare foarte bună, care ar fi stricată de dorinţa de a face altceva.
Elevii se plâng că materia de la şcoală e foarte grea, totuşi, mulţi fac performanţă. Cum se explică?
Materia nu e grea, ci greoaie. Nu se creează o privire de ansamblu, nu se face apel la intuiţie şi creativitate. În general, la fiecare capitol, un profesor tipic de la clasă îţi prezintă teoria şi câteva probleme care se dau la Bac. Rareori se fac legături între capitole, între diverse ramuri. Elevii care fac performanţă au avut, în general, profesori şi /sau părinţi excepţionali, care i-au ghidat pe un drum corect. Un mediu social/familial care acordă importanţă educaţiei este foarte important.

CITIŢI ŞI:

  • Elevii români, medaliaţi din nou la olimpiade internaţionale. Patru medalii la Chimie

Te-ar putea interesa și: