O nouă criză vine peste noi! Va fi mult mai rău decât acum. Semnele sunt deja vizibile

O nouă criză vine peste noi! Va fi mult mai rău decât acum. Semnele sunt deja vizibile Sursa: Razvan Valcaneantu

Peste criza energetică ce a lovit în Europa, se prefigurează ceva și mai înfiorător. Este vorba despre o criză a carburanților, în special a motorinei, combustibil folosit cu precădere de transportatorii auto de mărfuri.

Rezervele de motorină se epuizează rapid la nivel mondial, iar producția rafinăriilor nu se ridică la nivelul cererii, după cum scrie Reuters. Tendința de creștere a consumului a dus la scumpiri fără precedent pe piața gazelor naturale, a cărbunelui și a petrolului. Penuria de motorină va duce la scumpiri masive atât la carburanți, cât și la costurile de transport, iar acest lucru se va reflecta în prețurile produselor de la raft.

Importurile de motorină pe care se bazează Europa au fost limitate în ultimele săptămâni din cauza consumului foarte ridicat. Iar rezervele de motorină și păcură, din depozite independente din regiunea de rafinare și stocare Amsterdam-Rotterdam-Antwerp (ARA) au scăzut cu 2,5% săptămâna trecută. Informațiile au fost prezentate de compania de consultanță Insights Global.

Sursa: bankspower.com

Conform datelor statistice, rezervele de motorină ale Europei au atins cel mai redus nivel din 2008 și până acum, iar acest lucru ne duce spre o nouă criză de carburanți.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Cererea pentru motorină pare să-și revină în nord-vestul Europei, dar capacitatea mai scăzută de rafinare comparativ cu cea pre-Covid și nivelul scăzut al importurilor pun o presiunie intensă asupra pieții”, susțin analiștii economici.

Sursa: EVZ

Analiștii compară situația cu cea din 2007 - 2008

În aceste condiții, prețul la motorina din nord-vestul Europei a ajuns luni la 114 dolari pe baril. Este cel mai înalt nivel din septembrie 2014. Analiștii de la Morgan Stanley au arătat că prețurile la motorină s-au ridicat până la 180 de dolari pe baril în anul 2008, din cauză că piața de rafinare a fost foarte restrânsă.

„O repetare a situației [din 2008] nu este cel mai bun caz pentru noi, dar este de notat faptul că prețurile la motorină au urmat îndeaproape parcursul perioadei 2007 – 2008, în ultimele luni”, au mai spus analiștii.

Capacitățile de producție sunt în scădere

Capacitatea de producție a rafinăriilor este în scădere, iar acest lucru se datorează și vremii foarte dificile. Săptămâna trecută, o furtună de zăpadă a făcut ca mai multe servicii publice să folosească o cantitate mai mare de păcură pentru încălzire.

În Coreea de Sud și India, aprovizionarea cu produse rafinate a fost sub necesar deoarece China a limitat serios exporturile din cauza nevoilor proprii.

În mod normal, rafinăriile răspund la o cerere crescută printr-o accelerare a producției. De această dată, capacitățile de producție nu reușesc să facă față și sunt în scădere, pentru prima oară în ultimii 30 de ani, conform Agenției Internaționale a Energiei.

„Mă aștept la și mai multă volatilitate a prețului carburanților pe viitor, dată fiind cererea care va crește în următorii 10-15 ani și oferta care nu va putea ține pasul”, cred analiștii.