Nori grei de faliment pe cerul Europei de Est

Nori grei de faliment pe cerul Europei de Est

Statele din Europa de Est se străduiesc din greu să mențină în aer avioanele companiilor de stat. Datoriile tot mai mari și pasagerii tot mai puțini fac acest lucru extrem de dificil. Confruntate cu o criză economică accentuată, statele est-europene ar putea decide că menținerea în activitate a operatorilor aerieni naționali este un lux pe care nu și-l mai pot permite. Falimentul Malev ne arată că acele zile nu sunt departe.

Înainte de țintuirea la sol a avioanelor Malev din cauza datoriilor, operatorii low-cost aveau în Ungaria o cotă de piață de 24%. Specialiștii chestionați de ”The Economist” sunt de părere că acum companii precum Wizz Air și Ryanair au drum liber pentru acapararea întregii piețe maghiare. În Slovacia, țară care a renunțat în 2007 la operatorul aerian național, companiile low-cost, low-fare, dețin o cotă de piață de circa 70%.

Și Lituania și-a lăsat operatorul național să se prăbușească în urmă cu doi ani. Letonia se mai agață încă de al său, însă specialiștii din domeniu consideră că nu va mai putea face asta pentru mult timp. Ceva mai multă încredere în companiile aeriene deținute de stat par a avea autoritățile române și cele poloneze. Pierderi în scădere pentru Tarom

De fapt, guvernul de la București dorește să vândă 20% din Tarom până la finalul lunii iulie. Potrivit Mediafax, Tarom a finalizat anul trecut cu pierderi de 252,18 milioane de lei (circa 58,6 milioane de euro), mai mici cu 24,16% faţă de anul anterior. A fost al patrulea an de când compania se află pe minus.  Operatorul aerian estimează pentru acest an o pierdere de 187,24 milioane de lei (circa 43,4 milioane de euro), care ar urma să scadă la 122,29 milioane de lei (28,4 milioane de euro) în 2013 şi la 60,58 milioane lei (14 mil. euro) în 2014, potrivit proiectului de buget pentru acest an, citat de Mediafax.

Ne puteți urmări și pe Google News

Compania poloneză LOT negociază o alianță cu Turkish Airlines și crearea la Varșovia a unui hub regional care să facă legătura dintre Asia și America. Problema este că pe turci nu-i curtează doar polonezii, ci și slovenii de la Adria Airways, bosniacii de la B&H Airlines și cehii de la CSA.

Pentru ca operatorii naționali să aibă o șansă în plus la supraviețuire, autoritățile din Letonia, Lituania și Estonia au încercat să-și unească forțele și să creeze un operator baltic care să deservească toate cele trei piețe, asemenea companiei SAS, care operează în toate statele din Peninsula Scandinavă. Din nefericire, un asemenea proiect are puține șanse de realizare.