Patronii din turism, tupeu fantastic. Vor să-i taxeze pe cei ce-și fac vacanțele peste hotare

Grecia. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Patronii din turism dau dovadă de un tupeu fantastic După sumele imense luate de la toți românii prin voucherele bugetarilor, patronatele din industria turistică (FPTR) ar vrea acum ca statul să adune alți bani de la românii care îndrăznesc să-și facă vacanțele peste hotare.

Pe scurt,  FPTR susține că această măsură ar face ca în următorii 4-5 ani contribuția turismului la Produsul Intern Brut (PIB) al țării să crească până la 10%. Totodată, Federația Patronatelor din Turismul Românesc și-a asumat obiectivul de a obține 15 milioane de euro anual. Bani care ar urma să fie utilizați pentru promovarea turismului.

Sursa foto: Tsyhun | Dreamstime.com

Propunerile FPTR

FPTR susține înființarea Organizației de Management al Destinației la nivel național, cu scopul de a revoluționa și susține promovarea dinamică și sustenabilă a României. Această inițiativă are ca obiectiv ca, în următorii 4-5 ani, contribuția turismului la Produsul Intern Brut al țării să atingă procentul de 8-10%,

- cu siguranță, în următorii 2 ani, bugetul consolidat al statului nu va putea aloca resurse suficiente pentru o promovare eficientă a țării noastre,

- avem în vedere posibilitatea de a obține anual aproximativ 15 milioane de euro anual (potrivit estimărilor FPTR) pentru promovarea turismului; aceste fonduri vor fi puse la dispoziția OMD-ului național prin introducerea unei taxe speciale de promovare”, au explicat reprezentanții Patronatului.

Totodată, FPTR a a adăugat că în situația în care taxa a fi aplicată, agențiile de turism, platformele de rezervare sau alți parteneri autorizați se vor ocupa de colectare. Suma rezultată va fi transferată în conturile OMD-ului național (Organizațiile de Management al Destinației).

FPTR oferă exemplul Turciei

„ În prezent, analizăm posibilitatea ca această taxă să fie percepută ca o sumă fixă pentru întregul sejur sau ca o cotizație pentru fiecare zi de călătorie în străinătate pentru cetățenii români,

- taxa de promovare turistică va fi colectată de către agențiile de turism, platformele de rezervări, și alți intermediari similari, fiind apoi virată lunar în contul OMD-ului național, într-un mod similar cu colectarea taxei speciale de promovare - denumită și "taxa de stațiune" sau "city tax" - de către unitățile de cazare,

- se analizează un proiect mai vechi promovat de o altă organizatie patronală din industria turismului, care propune instituirea unei taxe similare în valoare de 1 euro pentru fiecare bilet de avion vândut pentru zborurile către destinații externe”, au mai spus reprezentanții FPTR.

FPTR dă exemplul Turciei, unde turismul are o pondere de 10% în PIB. Cetățenii turci plătesc o taxă fixă de 12 euro pentru fiecare călătorie în străinătate. Astfel, FPTR consideră că OMD-ul național condus eficient poate contribui semnificativ la promovarea turismului din țara noastră.

„ În aceste condiții, FPTR consideră că OMD-ul național, condus de profesioniști eficienți, cu un buget final de aproximativ 20-25 de milioane de euro, care include și contribuția statului pentru promovare turistică, poate juca un rol crucial în promovarea țării noastre, contribuind astfel la atingerea obiectivului nostru de a crește ponderea turismului la PIB-ul României la nivelul de 8-10% în următorii 4-5 ani”, a informat FPTR într-o informare remisă presei.

Ministrul Economiei, Ștefan Oprea, nu este la curent cu propunerea Patronatelor

Ministrul Economiei, Ștefan Radu Oprea a precizat că nu știe nimic de propunerea patronatelor din turism.

„Aflu de la televiziunile de ştiri că ar exista o propunere din partea patronatelor din turism de instituire a unei taxe pentru cetăţenii români care aleg să-şi petreacă concediul în străinătate. Spun public că în cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului NU s-a discutat o astfel de idee şi NU a fost vreodată găsită o astfel de soluţie pentru finanţarea imaginii României în exterior pentru atragerea turiştilor străini”, potrivit Adevarul.

Ba mai mult, chiar și unii reprezentanți din turism au explicat că aplicarea acestei taxe ar fi o aberație. Vicepreședintele ANAT, Alin Burcea a catalogat taxa respectivă că este specifică industriei turistice din vremea comunismului.

„Ca om de turism cu experiență de peste 35 de ani, iau act cu surprindere și indignare față de propunerea absurdă a Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) de a impune o taxă asupra turiștilor români care călătoresc în afara țării, taxă sugerată sub pretextul promovării României. Această idee este complet nejustificată și anticoncurențială”, a declarat Burcea.

Taxa încalcă un drept fundamental

Burcea a atras atenția asupra faptului că unitățile hoteliere ar trebui să renunțe la metehnele comuniste și să se focuseze pe creșterea calitățiii serviciilor și nu pe majorarea prețurilor.

„ Mentalitatea comunistă a unor hotelieri din România, care se concentrează exclusiv pe creșterea prețurilor și nu pe îmbunătățirea calității serviciilor, reprezintă o insultă la adresa industriei turismului și a turiștilor români. Acești hotelieri par să dorească să închidă turiștii români în țară, forțându-i să se cazeze în hoteluri scumpe și neîngrijite. Este inacceptabil să se sugereze că acesta ar fi modelul de dezvoltare pentru turismul românesc!”, a adăugat vicepreședintele ANAT.

Aplicarea taxei pe fiecare călătorie în străinătate contravine dreptului la libera circulație a cetățenilor europeni, drept care de altfel este unul fundamental, consideră vicepreședintele ANAT.

 

Totodată, Burcea a explicat că Organizațiile de Management al Destinației (OMD), prin taxele turistice pe care le colectează ar trebui să-i investească în promovare. Nu este nevoie de aplicarea unor taxe noi când există deja taxa de stațiune.

„ Nu putem ignora faptul că suntem parte a Uniunii Europene, unde libera circulație a cetățenilor este un drept fundamental. Ministerul Turismului nu dorește să aloce resurse pentru promovarea țării noastre în mod eficient, pentru că aceste sume nu pot fi consumate.

Avem Organizațiile de Management al Destinației (OMD) care colectează bani, mulți bani pentru promovare, dar nu fac nimic. De ce nu fac? De ce stau? De ce trebuie taxe noi, când avem taxele turistice, de stațiune?”, a explicat Burcea.