Nicolae Ciucă, despre situația canalului Bâstroe. Ambasadorul Ucrainean, chemat la Ministerul de Externe

Nicolae Ciucă, despre situația canalului Bâstroe. Ambasadorul Ucrainean, chemat la Ministerul de Externe Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Nicolae Ciucă a vorbit despre situația canalului Bâstroe și susține că ceea ce face Ucraina este o încălcare gravă a tratatelor. Autoritățile române vor să obțină aprobări pentru a efectua măsurători la canal, pe teritoriul statului vecin.

Nicolae Ciucă, premierul României, a vorbit despre conflictul dintre România și Ucraina în ceea ce privește canalul Bâstroe. Premierul României a precizat că ambasadorul Ucrainei la București a fost chemat, de urgență, la Ministerul de Externe pentru a discuta situația. Oficialul român a precizat că vor să obțină aprobare pentru a efectua măsurători pe canal.

„Azi la ministerul de Externe o să fie convocat ambasadorul Ucrainei prin care i se va solicita ca autoritățile române să verifice lucrările.

Este vorba de verificarea unor lucrări cu impact pe Deltă. Vă rog să ne dați voie să verificăm aceste date. Să verificăm lucrările de adâncime.

Ne puteți urmări și pe Google News

Discuția o să fie ca mijloacele noastre tehnice să verifice lucrările. (...) O să acționăm, inclusiv prin sesizarea CE”, a spus premierul Ciucă, în fața presei.

Ce se întâmplă, de fapt, în canalul Bâstroe

Oficialii din Ucraina susțin că lucrările efectuate de ei în canal sunt doar de întreținere, însă adevărul ar fi altul, vizând adâncimea acestuia. Aceste lucrări ar putea pune în pericol ecosistemul din Delta Dunării. Ambasada Ucrainei la București a dat un comunicat de presă în care susține că lucrările din canalul Bâstroe sunt doar pentru întreținere, adică se înlătură mâlul colmatat, fără a se lucra în adâncime.

„Toate lucrările de dragare pe Dunăre, desfășurate în prezent de către partea ucraineană, care sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile, adică asigurarea siguranței navigației prin menținerea caracteristicilor tehnice actuale, precum și eliminarea consecințelor de colmatare naturală (…)”, se arată în comunicatul emis de ambasada Ucrainei la București.

Un document emis de Căpitănia Portului Ismail contrazice declarațiile ambasadorului. Potrivit actului, adâncimea canalului ar fi crescut cu 2,5 metri. Specialiștii consultați de EvZ au confirmat că pe canalul Bâstroe au în mod evident loc lucrări de adâncire.

Documentul în limba ucraineană arată că, de la intrarea pe canalul Bâstroe, până la km 77 al Brațului Chilia se poate naviga cu pescaj de 6,5 metri, iar de la km 77 la km 116, unde are loc ieșirea de pe brațul Chilia, cu pescaj de 7 metri. Până la această operațiune de „întreținere” pescajul vaselor care navigau pe acolo nu putea să depășească 4 metri.