NASA dezvoltă prototipul pentru un avion supersonic de pasageri
- Iulia Moraru
- 16 aprilie 2024, 06:54
Deși acum par ceva de neconceput, zborurile de doar o oră dintre București și celelalte capitale europene ar putea să devină o realitate, pe măsură de NASA dezvoltă un avion supersonic de pasageri.
Una dintre condițiile obligatorii pe care trebuie să le îndeplinească aeronava este zgomotul creat. Mai exact, avionul supersonic trebuie să fie extrem de silențios pentru a putea primi aprobarea.
NASA va face primele teste avionului în acest an
„Demonstratorul dezbor”, X-59 este punctul focal al inițiativei NASA denumite „Quesst” (Quiet SuperSonic Technology), cu primele teste de zbor programate pentru acest an.
„Vreau să văd bunici care, atunci când pleacă să-și viziteze nepoții, să se poată urca într-un avion care să facă două ore în loc de șase ore. Iar atunci când ajung la destinație, vreau ca de la aeroport până acasă să facă 15 minute, în loc de două ore”, a declarat Clayton Turner, directorul Centrului de cercetare NASA de la Langley.
Localizat în Hampton, Virginia, Centrul de Cercetare Langley (LaRC) este printre cele mai longevive instituții ale NASA. Acesta se învecinează direct cu faimoasa bază aeriană Langley.
Aeronava X-59 are o lungime de aproximativ 30 de metri și poate atinge viteze supersonice.
Prototipul X-59 este în prezent supus testelor, cu speranța că în viitorul apropiat va fi certificat pentru utilizare comercială ca un avion de pasageri capabil să efectueze zboruri supersonice sustenabile.
Poluarea fonică, un obstacol de înfruntat
În prezent, certificarea unui avion comercial supersonic este împiedicată de nivelul extrem de ridicat al poluării fonice.
Cu toate acestea, ceea ce face special prototipul NASA X-59 este capacitatea sa de a zbură „silențios”, fără a produce un boom sonic.
Prin urmare, X-59 este conceput să opereze la o altitudine de croazieră de 16.000 de metri, cu o viteză de aproximativ 1.670 de kilometri pe oră (de 1,4 ori viteza sunetului).
Practic, acest lucru ar permite o distanță aeriană de la București la Paris (1.860 de kilometri) să fie parcursă în aproximativ o oră și ceva.
Conform cercetărilor efectuate de experții NASA, zgomotul emis de acest avion este de aproximativ 75 de decibeli, echivalentul unei portiere de mașină trântite.
Zgomotul produs de prototip ar fi egal cu cel al unei portiere de mașină trântită
Conform studiilor efectuate de specialiștii NASA, zgomotul generat de această aeronavă este de aproximativ 75 de decibeli, comparabil cu sunetul produs de o portieră de mașină trântită.
„Dezvoltăm «demonstratorul de zbor» X-59 care ne va arăta că vom putea zbura la viteze supersonice fără a produce boom sonic. Ce e important e că nu vrem ca această tehnologie să fie implementată doar în SUA, ci sperăm ca ea să fie accesibilă la nivel global”, a spus Clayton Turner, directorul Centrului ce cercetare NASA de la Langley, potrivit natgeotv.com.