Miza sacrificării celor 2.500 de la CFR Marfă: salvarea acordului cu Fondul!

Miza sacrificării celor 2.500 de la CFR Marfă: salvarea acordului cu Fondul!

Reducerea de personal ajută compania să se privatizeze, cred administratorii acesteia. Miza unui nou eșec la vânzare ar fi încărcarea statului cu datorii de 2 miliarde de lei, în contul creanțelor CFR Marfă și CFR Infrastructură.

Aproape unul din trei angajați ai CFR Marfă (respectiv 2.500 de angajați din circa 8.400) ar urma să plece anul acesta din companie, a anunțat zilele trecute Dan Șova, ministrul Transporturilor. Anunțul a surprins sindicaliștii, care credeau că Guvernul va găsi soluții pentru păstrarea locurilor de muncă.

„Când au stabilit bugetul pentru anul 2014, membrii Consiliului de Administrație ai CFR Marfă au tăiat 106 milioane de lei de la cheltuielile cu personalul. Ne așteptam să primim bani în plus la rectificarea din iulie”, a spus pentru EVZ Iulian Măntescu, președintele sindicatului de la CFR Marfă. Potrivit bugetului, compania ar urma să realizeze în 2014 un profit de peste 50 de milioane de lei. Miza reducerii de personal la CFR Marfă are însă bătaie lungă. În opinia autorităților, profitabilitatea companiei ar permite privatizarea acesteia și astfel eliminarea unor datorii de miliarde de lei.

Dacă CFR nu se privatizează, Comisia Europeană nu va recunoaște majorarea de capital în valoare de 1,8 miliarde de lei, făcută în cadrul privatizării eșuate de anul trecut. Iar dacă majorarea de capital nu este recunoscută, suma aceasta va reapare în bilanțurile statului la capitolul arierate ale companiilor de stat. Acordul cu Fondul Monetar Internațional va fi astfel minat. Viitoarea privatizare a CFR Marfă ar urma să aibă loc în mai 2015.

Ne puteți urmări și pe Google News

Planul lui Fenechiu, desăvârșit de Șova

Iulian Măntescu susține că, în prezent, există subsidiare ale CFR Marfă, cum ar fi cea de la Galați, care se confruntă cu un deficit acut de personal. „Nu văd de unde s-ar putea tăia personal, poate doar dacă rămânem fără mecanici”, a spus Măntescu. El susține că decizia concedierilor (despre care s-a vorbit intens și în 2013, când compania era în plin proces de privatizare) a fost luată de Cristian Ghibu, fost președinte al comisiei de privatizare a companiei de stat, pe vremea când ministerul Transporturilor era condus de Relu Fenechiu. Și Alexandru Drăghici, directorul general al companiei, decedat recent, și-ar fi dat avizul, iar Dan Șova a preluat fără discuții acest punct asupra căruia se înțeleseseră autoritățile cu FMI. Ex-ministrul Ramona Mănescu, cea care a coordonat Transporturile înainte de venirea lui Șova, promisese sindicaliștilor că va găsi o soluție.

„Singura modalitate prin care ar putea pleca oameni ar fi dacă renunțăm la o parte din contracte, ceea ce ar fi păcat, pentru că în ultimul timp am reușit să obținem contracte de transport pentru Conpet, Petrom, Lukoil”, a completat sindicalistul. Potrivit comunicatului Transporturilor, pe 28 martie 2014, Consiliul de Administrație al CFR Marfă a demarat procedurile de disponibilizare a 2.500 de salariați. Procesul s-ar putea finaliza în câteva luni.

Ce prevede acordul cu Fondul

Niciodată autoritățile nu au făcut publică valoarea datoriilor care trebuiau șterse la CFR Marfă prin procesul de privatizare, iar estimările privind suma de 1,8 miliarde lei aparțin sindicaliștilor. Într-un interviu acordat recent pentru EVZ, ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, declara că toate arieratele companiilor de stat, ajunse în prezent la circa 6 miliarde de lei, vor trebui anulate până la mijlocul anului viitor când se încheie actualul acord cu FMI. În caz contrar, România nu va fi respectat acordul cu FMI.