Ministerul Transporturilor reia investiția în canalul București-Dunăre. A fost desemnat câștigătorul studiului de fezabilitate
- Ionel Sclavone
- 22 noiembrie 2022, 10:55
Unul dintre cele mai nebunești planuri ale lui Nicolae Ceaușescu, cel de a schimba geografia României, ar putea fi reallizat în zilele noastre, după trei decenii de așteptare.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu vrea să pună în practică unul dintre proiectele fostului dictator comunist Nicolae Ceaușescu. Investiția se află în consevare din 1989, dar ministrul Transporturilor a scos planurile de la naftalină și dorește să le reia. De altfel, lucrurile au și avansat, fiind desemnată o firmă care să refacă studiul de fezabilitate.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat că a fost desemnat un câștigător al licitației pentru elaborarea studiului de fezabilitate necesar reluării lucrărilor la Canalul Dunăre - București. Contractul ar putea fi încheiat anul viitor, dacă nu vor fi contestații la licitație.
Sorin Grindeanu dorește să reia și să finalizeze lucrările la această investiție care datează de pe vremea dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu. Proiectul a fost demarat în anul 1986, însă după căderea comunismului a fost abandonat. Lucrările au intrat în conservare în anul 1989, iar de atunci nimeni nu s-a mai preocupat de reluarea lor.
„Statul român intenționează să reia acest proiect care ar permite navelor fluviale să transporte mărfuri spre și dinspre București, ceea ce ar transforma Capitala României într-un important nod logistic naval. În prezent, contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate privind continuarea lucrărilor pe Canalul București-Dunăre are un câștigător. Procedura se află în faza soluționării contestațiilor iar anul viitor (2023) ar urma să fie semnat contractul”, a declarat Sorin Grindeanu.
Sancțiuni date firmelor care exploateză balast
Ministrul Transporturilor a mai spus că a dispus mai multe controale pe traseul viitorului canal navigabil București Dunăre. El a precizat că a primit mai multe sesizări legate de exploatări ilegale de balast. Controalele au fost desfășurate pe raza județelor Giurgiu, Ilfov și Călărași.
Potrivit ministrului, au fost aplicate amenzi în valoare totală de peste jumătate de milion de lei, fiind sancționate un număr de 21 de firme care exploatează ballast în această zonă.
IGPR a constatat comiterea a două infracțiuni de evaziune fiscală și nerespectarea legii mineritului, iar Garda de Mediu a oprit activitatea a 3 firme și a dat amenzi cu o valoare de 167.500 lei. Firmele sancționate nu dețineau acord de mediu valabil.
De asemenea, ISCTR a amendat mai multe firme care efectuau transporturi cu greutăți mai mari decât cele admise pe drumurile publice. Valoarea acestor sancțiuni s-a ridicat la 95.000 lei. Pe de altă parte, Compania Națională Apele Române a aplicat 8 sancțiuni de 270.000 lei, conform Mediafax.
Un proiect de 1,7 miliarde de euro
Lucrările de amenajare pentru Canalul București – Dunăre – Marea Neagră au început încă din anii '80. A fost o ambiție a dictatorului comunist Nicolae Ceaușescu de a lega Bucureștiul, capitala țării, de Dunăre. În 1989, la căderea comunismului, investiția era realizată în proporție de 80%, însă a fost abandonată. Iar până în 2011 nu s-a mai făcut absolut nimic.
Ideea finalizării canalului a revenit în atenție după ce a fost prezentată de primarul general de la acea vreme, Sorin Oprescu. Acesta se arăta interesat de realuarea proiectului și spunea că este extrem de important ca Bucureştiul să devină capitală la Dunăre. Nu s-a mai întâmplat, însă, Sorin Oprescu fiind arestat de DNA în 2015, iar mai apoi suspendat din funcție.
Valoarea acestei investiții a fost estimată la 1,7 miliarde de euro, suma necesară pentru ca Bucureștiul să devină port la Dunăre, iar visul lui Nicolae Ceaușescu să se îndeplinească. Rămâne de văzut dacă Uniunea Europeană va aproba proiectul și în cât timp va fi implementat.