Evenimentul Zilei > Opinii > Opinii EVZ > MIHAI COSMA: Valsul de la Viena

MIHAI COSMA: Valsul de la Viena

An de an, inca dinaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial, Filarmonica din Viena ofera publicului austriac si iubitorilor muzicii din intreaga lume un concert extraordinar de Anul Nou, prezentat in impunatoarea Sala Mare a Societatii Muzicale Vieneze.

Desfasurat chiar in dimineata primei zile a anului, concertul a devenit unul dintre cele mai importante momente ale calendarului muzical al lumii. Prin intermediul transmisiunii televizate, zeci de milioane de telespectatori urmaresc acest eveniment, care se deruleaza intr-o sala arhiplina, unde fericitii posesori ai biletelor sunt alesi prin tragere la sorti, din sute de mii de solicitari. Locurile de protocol sunt obtinute cu multi ani inainte, uneori fiind transmise din generatie in generatie.

Programul cuprinde, in mod traditional, muzica vieneza, compusa de maestrii din familia Strauss ori de Lanner, Ziehrer, Kalman, Lehar, Suppe, Schubert etc.

Este visul oricarui dirijor si, intr-un fel, recunoasterea suprema, invitarea de catre orchestra la acest concert. In primii 15 ani, la pupitru s-a aflat Klemens Krauss (casatorit cu cantareata de opera, romanca Viorica Ursuleac). Printre cei care i-au urmat se numara nume celebre precum Willy Boskowsky (care a dirijat aceste concerte speciale timp de peste doua decenii!), Lorin Maazel (pe locul al doilea ca numar de participari – ultima data in 2005), Zubin Mehta si Riccardo Muti (de cate patru ori), Josef Krips, Nikolaus Harnoncourt, Claudio Abbado si Carlos Kleiber (fiecare de cate doua ori), Herbert von Karajan, Seiji Ozawa si Maris Jansons (o singura data), iar anul acesta Georges Pretre. Din 1987 s-a impus regula schimbarii anuale a dirijorilor. Se stie deja ca in 2009 invitat va fi Daniel Barenboim.

Concertul, in doua parti, cuprinde valsuri, polci, mazurci, galopuri, uverturi etc., telespectatorii putand urmari si superbe momente coregrafice propuse de Baletul Operei din Viena.

Indiferent de program, la bis se canta valsul „Dunarea albastra” si Marsul lui Radetsky, adevarate embleme sonore ale Vienei si ale unui imperiu caracterizat de fast, glorie si arta.

Publicat in categoriile: Opinii EVZ
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: