Un tronson al autostrăzii A3 Transilvania este la un pas de a fi lăsat în paragină. Constructorului aflat în insolvență i-au fost plătite o serie de facturi, dar, la rândul său, a plătit doar o mică parte din sumă subcontractorilor care au „resuscitat” șantierul abandonat.

„Pe Autostrada A3 Transilvania între Câmpia Turzii și Chețani CNAIR a plătit factura de 10 milioane de lei către constructorul Straco, însă acesta la rândul său nu s-a achitat de plățile restante către subcontractorii care lucrează pe proiect, plătind sume modice și perpetuând promisiunile mincinoase”, informează Asociația Pro Infrastructura (API).

Pe lotul Chețani – Câmpia Turzii (15,7 km), al cărui șantier a fost pornit de compania românească Straco încă din 2016 , lucrările au fost aproape complet oprite la începutul anului. Situația a fost apoi deblocată prin implicarea unor firme românești de construcții subcontractate să continue o parte din lucrări și să finalizeze nodul rutier Chețani (esențial pentru deschiderea traficului pe lotul adiacent până la Iernut care se apropia la acel moment de finalizare).

Firmele subcontractante nu pot fi însă plătite direct de către CNAIR atâta timp cât Straco nu semnează pentru o astfel de plată care să certifice co o firmă este subcontractantă.

„Subcontractorul pe partea de terasamente Marcotim a primit doar 2 milioane de lei, deși are lucrări executate până în acest moment de peste 15 milioane, iar subcontractorul Baxcom pe partea de structuri nu a primit niciun leu. Drept urmare, cei de la Baxcom au început demobilizarea completă și vor părăsi șantierul definitiv în următoarele zile. Marcotim se va retrage din șantier după 10 decembrie, urmând să își reanalizeze opțiunile”, notează Pro Infrastructura care avertiza încă din octombrie asupra problemelor care pot apărea pe acest lot.

„Din păcate, tabloul trist despre care am discutat în ultimele săptămâni se adeverește pe acest proiect. Vom avea cât de curând un șantier părăsit cu lucrări neprotejate ce se vor degrada și cu subcontractori autohtoni aduși într-o situație financiară nefastă din cauza unui constructor incompetent, impotent, cinic și lipsit de onestitate căruia i s-au făcut mult prea multe concesii din partea CNAIR”, mai susține API.

API mai avertiza în urmă cu o săptămână că în cazul în care subcontractorii părăsesc șantierul lucrările executate cu chiu cu vai în 2020 riscă să rămână neprotejate în sezonul de iarnă.