Limuzinele de la nunți ar putea intra în ilegalitate. Raportorul pe proiectul de lege privind transportul alternativ explică stadiul actului normativ

Limuzinele de la nunți ar putea intra în ilegalitate. Raportorul pe proiectul de lege privind transportul alternativ explică stadiul actului normativ

Guvernul a adoptat în ședința de vineri o OUG prin care șoferii firmelor care fac taximetrie de tip UBER vor fi amendați cu 5000 de lei ca urmare a eliminării sintagmei „în mod repetat”. Legea sancționează și acum taximetria ilegală, numai că amenda de până la 5.000 de lei era mai greu de aplicat pentru că trebuia dovedit caracterul repetat al faptei.Totodată, la Parlament sunt două proiecte de legi privind reglementarea ridesharingului, iar vicepremierul Daniel Suciua a anunțat că reglementarea s-ar putea face chiar prin ordonanță de urgență, în următoarea perioadă. Am discutat cu deputatul Sorin Moldovan, raportor pe unul dintre proiectele de lege despre stadiul în care se află acestea.

EVZ: Ca urmare a OUG, posibil ca mulți dintre cei care fac taximetrie de tip UBER se vor retrage de pe piață. Care este impactul asupra lor și al clienților? Care este raportul dintre cerere și ofertă pe piață?

Sorin Moldovan: Conform declarațiilor domnului ministru Cuc ordonanța va intra în vigoare peste 60 de zile, timp în care Guvernul va emite o nouă ordonanță de urgență ce va reglementa domeniu aplicațiilor de tipul ridesharing. Practic ridesharing-ul ar trebui să fie reglementat până la aplicarea ordonanței pe care Guvernul a dat-o deja. O declarație asemănătoare avem și din partea domnului ministru Suciu.

EVZ: Sunteți raportor la unul dintre proiectele de lege privind taximetria. Ne puteți face o radiografie a acestor proiecte, deoarece știu că există mai multe. În ce stadiu se află, care sunt punctele slabe, cine ar avea interesul să scoată de pe piață transportul car sharing? 

Sorin Moldovan: În prezent există două propuneri legislative în parlament care au cu obiect de reglementare domeniul aplicațiilor de tipul ridesharingului. Primul proiect, cel la care sunt raportor desemnat de către comisia IT din Camera Deputaților, a fost respins în Senat. Acest proiect a fost depus fără a fi consultat niciun factor implicat și drept urmare este foarte departe de o variantă care să rezolve aspectele semnalate de către cei din domeniul taximetriei și în același timp nu este susținut nici de către cei din domeniul ridesharing-ului, așa cum a fost inițiat.

Al doilea proiect a fost adoptat de către Senat și urmează să ajungă în Camera Deputaților cât de curând. Personal cred că acest proiect este mult mai aproape de Ordonanța de Urgență care urmează să fie emisă de către Guvern. Probabil vom avea o situație de tip copy-paste. Având în vedere că în Parlament există două proiecte de lege care reglementează domeniul ridesharing-ului, dacă Guvernul își va respecta promisiunea și va emite o Ordonanță de Urgență pentru aplicațiile ridesharing, atunci putem vorbi despre o colaborare neloială între instituții, chiar neconstituțională deoarece executivul legiferează în locul Parlamentului, în acest caz chiar peste voința Parlamentului aș putea spune. Cred că cea mai bună variantă era de a merge mai departe cu dezbaterile în Parlament, într-un ritm mai alert, transparent dar având la bază discuții cu actorii implicați și afectați de această lege, așa cum am făcut acum câteva săptamâni. 

 

EVZ: Probabil, în comisie ați făcut și studii comparative. Între firmele de taxi clasice și cele de tip Uber și între noi și alte țări. Care ar fi concluziile? 

Sorin Moldovan: La nivelul comisiei de specialitate din Parlament nu există niciun un studiu de impact, Guvernul fiind responsabil de realizarea și prezentarea unui studiu având în vedere dorința sa de a emite OUG în acest domeniu. Știu că cei din domeniul aplicațiilor au comandat un astfel de studiu și așteaptă rezultatele. Sunt peste două milioane de utilizatori de aplicații de tip ridesharing în România, iar cererea este în creștere. Deci Guvernul va emite încă o Ordonanță fără a avea un studiu de impact, și care va afecta servicii precum: autoturismele care deservesc hotelurile, transferurile de aeroport care sunt rezervate de liniile aeriene, limuzinele de la nunți sau botezuri, evenimente speciale cum ar fi summit-ul Uniunii Europene din România. Situația este chiar comică deoarece chiar în acest moment Guvernul și Parlamentul beneficiează de serviciile acestei industrii. Dar nu este nici prima și nici ultima gafă a aceste guvernări toxice pentru România. 

Toată lumea este de acord cu reglementarea aplicațiillor de tip UBER: deținătorii platformelor, taximetriști, decidenții politici. Sau cel puțin o parte a decidenților. Personal îmi doresc ca utilizatorii de aplicații tip UBER să fie în siguranță, să se bucure de un serviciu de calitate, iar taxele ce revin statului român să fie plătite. 

Rămâne de văzut forma Ordonanței de Urgență a Guvernului privind aplicațiile de tip ridesharing (dacă va exista o astfel de ordonanță) pentru a ne face o idee dacă problemele au fost rezolvate. Există posibilitatea mare ca, deși acum taximetriștii să fie mulțumiți cu ceea ce au obținut, să nu mai fie după intrarea în vigoare a unei OUG în domeniul ridesharing-ului. 

Ca o precizare de final, termenul de ridesharing nu este tocmai corect folosit, proiectul care a trecut de Senat poartă denumirea de servicii de transport alternativ (prescurtate în proiect VTS), însă opinia publică este mult mai familiarizată cu termenul de ridesharing.

 

Redăm și declarațiile celor doi miniștri făcute după adoptarea OUG. Vicepremierul Daniel Suciu: „Vreau să fac menţiunea că acest act normativ nu este îndreptat împotriva nimănui, împotriva niciunei activităţi economice, ci, din contră, ne dorim să reglementăm şi punem stop şi capăt pirateriei din domeniul transporturilor, ceea ce patronatul din transporturi ne-a solicitat de foarte mult timp. În ultimele zile, am avut discuţii şi nu puţine cu reprezentanţii platformelor de ridesharing şi, de asemenea, până la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe, vom emite un alt act normativ astfel încât şi activitatea de ridesharing să fie reglementată. Ultima discuţie pe care am avut-o a fost alaltăieri, s-a constituit un grup de lucru alături de colegii noştri de la Ministerul Transporturilor şi vă confirm că în maxim două - trei săptămâni, aşa cum evaluăm, vom avea şi un act normativ care să reglementeze activitatea de ridesharing. Repet, nu este un act normativ îndreptat împotriva niciunei activităţi economice, ci, din contră, cei din ridesharing ne-au solicitat să reglementăm această activitate şi tocmai acest lucru - vă pot confirma - că-l vom face în perioada imediat următoare”

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a adăugat că în proiectul de OUG adoptat de Guvern există şi o prevedere referitoare la prelungirea licenţelor de transport.

„Suplimentar, în acel proiect de ordonanţă, mai era prelungirea licenţelor de transport pe o perioadă de 4 ani. Datorită observaţiilor pe care le-am primit de la Ministerul Justiţiei că această prelungire trebuia făcută de către autorităţile locale, în primă fază, printr-un ordin de ministru emis în 2018, ordinul de ministru fiind anulat în instanţă, această prelungire se va face prin ordin de ministru, un ordin pe care, deja, l-am pus pe transparenţă, îl voi semna în perioada imediat următoare pentru a nu exista niciun fel de probleme pe transportul interjudeţean”.  

 

Ne puteți urmări și pe Google News