Licitație la Londra pentru un Jaguar SS100. „Mașina românească” i-a aparținut Principelui Nicolae

Licitație la Londra pentru un Jaguar SS100. „Mașina românească” i-a aparținut Principelui Nicolae Un automobil care i-a aparținut Principelui Nicolae a fost scos la vânzare. Sursa Foto: Iconic Auctioneers

Un automobil Jaguar care i-a aparținut Principelui Nicolae va fi vândut la Londra. Datând din 1938, automobilul va avea un preț de referință cuprins între 300.000 și 350.000 lire sterline. Modelul pus acum în vânzare a fost comandat de Regina Maria pentru Principele Nicolae.

Primul model SS100 a fost construit pentru Regele Mihai

Automobilul Jaguar este cunoscut sub numele de „mașina românească”, caroseria fiind construită de firma românească Leonida & Co.

Modelul scos la licitație face parte din cele șase modele SS100 speciale, primul fiind construit pentru Regele Mihai. Cel pus acum în vânzare a fost comandat de Regina Maria pentru Principele Nicolae.

SS100, lansat în 1936, a reprezentat un model de top la vremea respectivă, fiind produs de SS Cars Limited. În perioada 1943-1945, firma și-a schimbat denumirea în Jaguar, așa cum este cunoscută și astăzi.

Ne puteți urmări și pe Google News

SS100 a fost comercializat în principal pentru competiții

În vârstă de doar 15 ani, prințul Mihai a fost impresionat de mașina sport de competiție. Pentru cea de-a 16-a aniversare, tatăl său, regele Carol al II-lea, i-a comandat un Jaguar SS100.

A fost primul SS100 de 3½ litri construit. Regele a fost impresionat și a comandat imediat un SS Jaguar Saloon de 3½ litri, al cincilea exemplu construit.

În 1938, prințul a primit o altă mașină, un șasiu complet SS100, dar fără caroserie. Andrew Whyte, istoricul mărcii Jaguar, este de părere că a fost vorba de un „șasiu de rezervă pentru mașina principală”.

Jaguar, regele Mihai

Principele Nicolae a încercat să ascundă mașina Jaguar SS100 în anii '40

Îngrijorat de siguranța mașinii, SS100, principele Nicolae i-a cerut prietenului său și instructor de zbor al Forțelor Aeriene, căpitanul Cula, să ascundă mașina.

În mod tragic, Cula a murit într-un accident de zbor la scurt timp după aceea și doar soția sa a știut locul unde se afla Jaguar-ul.

După o aventură nereușită între aceasta și avocatul care a ajutat-o rezolvarea unor probleme juridice, avocatul a solicitat să fie plătit pentru serviciile sale. Fără să aibă suficienți bani, avocatul a luat mașina și documentele ei, potrivit site-ului care organizează licitația.

Jaguarul a fost dus într-o altă locație secretă

Potrivit casei de licitații londoneze, un intermediar influent și bogat din București a auzit de mașină de la Calcianu. Aceasta a abordat-o pe doamna Cula, dar nu a aflat decât de datoriile acesteia față de avocat.

Intermediarul l-a contactat apoi pe Nicolae Mazilu, un inginer și pasionat de autovehicule. Cei doi au aranjat să se întâlnească cu avocatul în prezența unui ofițer al serviciilor de informații ale vremii.

Intenția a fost să-l sperie pe avocat să vândă mașina, pentru a-și recupera datoria. Ofițerul a recunoscut și a identificat automobilul ca aparținând, eventual, încă familiei regale, o problemă evidentă pentru avocat, așa că s-a convenit rapid un preț de vânzare către Mazilu.

Jaguar, regele Mihai

Nicolae Mazilu a devenit fermecat de Jaguar

Nicolae Mazilu, inginer la Universitatea din Brașov, a devenit fermecat de Jaguar și a început să-l folosească în mod regulat.

Ani mai târziu, automobilul a fost vândut medicului Viorel Pop, care a locuit în Hunedoara, iar date ulterioare sunt necunoscute. În anii 2000, britanicul Philip Scott a cumpărat mașina din Ungaria.

La scurt timp după această tranzacție, Jaguar-ul a fost vândut la o primă licitație în Marea Britanie. Mașina avea nevoie la vremea respectivă de o restaurare majoră.

Motorul, cutia de viteze, puntea, sașiul și 90% din caroserie sunt originale, după cum arată casa de licitații londoneză. Restaurarea a fost finalizată în 2011 și de atunci automobilul a parcurs doar aproximativ 2.400 de kilometri.

Pe lângă mașină, casa de licitații oferă facturi, fotografii detaliate ale restaurării, sursele istorice și chiar corespondența cu însuși Regele Mihai.