Italia a transformat piața de carte în cea mai profitabilă industrie culturală. Editurile vor dezvălui secretul succesului la Bookfest

Italia a transformat piața de carte în cea mai profitabilă industrie culturală. Editurile vor dezvălui secretul succesului la BookfestSursa foto: Arhiva EVZ

Italia a reușit de-a lungul anilor să transforme piața de carte în cea mai profitabilă industrie culturală. Reprezentanții acestei țări vor fi invitații de onoare ai Bookfest, cel mai important salon internațional de carte organizat în România.

Bookfest va fi organizat în această duminică, 28 mai, la Romexpo, iar intrarea este liberă pentru toți doritorii. Italienii vor putea fi găsiți în centrul pavilionului B2, unde și-au construit un stand impresionant, înconjurat de măslini înfloriți și de cale care redau culorile drapelului italian. Reprezentanții acestei țări vor explica la cel mai important salon de carte din România cum au reușit să transforme piața de carte în cea mai profitabilă industrie culturală. Vânzările din acest domeniu sunt de peste trei miliarde de euro.

Acest lucru înseamnă că italienii plătesc mai mult pentru cărți decât pe abonamente TV, cinema, teatre, concerte sau expoziții. Vânzările din industria de carte le-au depășit chiar și pe cele din industria jocurilor pe calculator. Opt edituri din Italia și-au prezentat strategiile și oferta de carte în fața colegilor din România. În același timp, statisticile privind românii care citesc sunt din ce în ce mai îngrijorătoare. Doar 42% dintre români au citit o carte în ultimul an, iar dintre cei care nu citesc, cei mai mulți sunt tineri între 18 și 24 de ani – 51%.

Ultimul studiu finalizat zilele trecută a arătat că foarte puțin români citesc o carte. Cifrele sunt optimiste dacă ținem cont că sondajul a fost realizat în cele mai mari 20 de orașe din țară, cu o populație de peste 100.000 de locuitori, localități unde există cel puțin o librărie sau o bibliotecă. Studiul a arătat că dintre cei care nu citesc cărți, 23,8% au vârste curpinse între 35 și 49 de ani, iar 26,5% între 25-35 de ani. Situația este și mai rea în cazul tinerilor, unde 51% dintre persoanele care nu citesc au între 18 și 24 de ani.

De ce citesc italienii atât de multe cărți

În același timp, italienii citesc din ce în ce mai mult. De asemenea, pe parcursul unui an de zile există două perioadă în care vânzările de carte ajung la un nivel ridicat, Crăciunul și luna februarie. Guvernul italian a stabilit, în urmă cu șapte ani, ca toți tinerii care împlinesc 18 ani să primească un voucher cultural în valoare de 500 de euro în luna februarie. Aproape 70% din această sumă este cheltuită de tinerii italieni pe cărți chiar dacă ei pot merge cu acești bani la cinema, teatru, muzee sau la concerte.

„Aceste vouchere au adus un boost uriaș în piața noastră de carte, au fost cu adevărat un game changer. E interesant de remarcat și că ele se oferă la nivel național, nu sunt niște ajutoare sociale pentru cei cu venituri mici, ci pur și simplu o metodă de a apropia tinerii de cultură, de a o face accesibilă pentru toată lumea. Este o metodă de a îi face să devină mai buni ca adulți. Și nu există formă mai bună decât a aduce cultura aproape de ei.”, a explicat Bruno Giancarli, cercetător la Biroul de Studii al Asociației Italiene a Editorilor.

Inițiative de acest gen au existat și în România, dar Parlamentul, care ar fi trebuit să adopte acese proiecte, nu s-a grăbit să ia o decizie în privința proiectelor de lege. Mihai Mitrică, directorul Asociației Editorilor din România, a explicat că au fost destule proiecte din lege prin care se propunea să fie introduse vouchere culturale, dar toate au fost respinde de parlamentaei. „Și într-o piață mare, precum cea a Italiei, e nevoie de susținerea statului pentru acest sector cultural, ca să îl faci un ajutor pentru populația generală. La noi suntem obligați să ne descurcăm singuri, mai mult,ni se pun și obstacole, precum timbrul cultural”.

Influența TikTok asupra tinerilor din Italia

Nu doar voucherele culturale i-au făcut pe italieni să cumpere tot mai multe cărți, ci și tendințele de pe TikTok. Chiar un simplu utilizator al acestei aplicații poate crea reacții în lanț și să determine alte persoane să citească o carte dacă postează un clip video despre o nouă operă. Reprezentantul editorilor italieni a dezvăluit că nimeni nu se aștepta ca aplicația TikTok să aibă o influență atât de bună asupra tinerilor. Mulți dintre ei merg în librării, după ce au văzut un clip video privind o carte.

Este important de precizat că Italia este cunscută, la nivel internațional, ca regina cărților pentru copii, iar acest lucru se întâmplă de ani și ani de zile. Italia a reușit să facă din acest segment o industrie foarte profitabilă. În același timp, editurile italiene se concentrează să publice volume care prezentă metode de educație, benzi desenate sau titluri dedicate copiilor cu dizabilități.  „Uneori, la o anumită vârstă, este prea târziu să introduci unei persoane un obicei pe care nu l-a avut niciodată. Cea mai importantă muncă trebuie depusă în școli, fiindcă acest obicei trebuie creat din copilărie.”, spune Bruno Giancarli.

Consumul de carte în rândul copiilor a început să crească în ultimii ani. Mihai Mitrică a explicat că acest lucru se datorează faptului că părinții au început să conștientizeze „eșecul educațional”. Directorul Asociației Editurilor din țara noastră a mai adăugat că elevii primesc din partea Ministerului Educației manuale din ce în ce mai vechi, iar părinții sunt nevoiți să le cumpere celor mici propriile manuale. „E importantă și creșterea numărului de autori români. E foarte sănătos și pentru piață și pentru copii, au ocazia să întâlnească autorii pe care îi citesc.”, completează Mihai Mitrică, potrivit Culturaduba.ro.