Interviu-eveniment. Fostul judecător Ion Popa dezvăluie cum a fost acaparată și controlată Justiția

Interviu-eveniment. Fostul judecător Ion Popa dezvăluie cum a fost acaparată și controlată Justiția

D.A.: Dar nu credeți că arhiva SIPA a fost unul din factorii importanți în decomunizare cum i s-a spus atunci, de fapt de curățare?

I.P.: Cred că a fost probabil un punct de plecare atunci, în primii ani, pentru că de fapt activitatea acestui proiect, de care vorbesc eu în carte, a început în mod consistent după 2009-2011, atunci a început să funcționeze. Au avut grijă sau au fost nevoiți să-și asigure mai întâi baza legislativă și așa a apărut legea 247/2005 cu așa numita juvelinizare cum a numit-o un reporter de Deutche Welle, și apoi cu resursa umană. Legea 247 a permis aducerea peste noapte și peste rând a unor procurori de la talpa organizării judiciare, de la parchetele de pe lângă judecătorii, la nivelul central, Parchetul General, direcțiile înființate atunci DNA și DIICOT și chiar la conducerea lor, exemplul cel mai elocvent fiind Laura Codruța Kovesi.

De altfel să știți că în forma inițială a legii 247 se propunea ca o evaluare a tuturor judecătorilor și procurorilor cu funcții de conducere și evident că această evaluare avea un rezultat previzibil, înlăturarea lor. Numai că această prevedere a fost atacată la Curtea Constituțională și a fost declarată neconstituțională și nu s-a mai pus în aplicare. Așa s-a întâmplat și în 1997.

D.A.: Deci dumneavoastră îmi spuneți că de fapt a existat o apetență a politicului permanentă față de controlul asupra justiției. Numai că prin acest proiect s-a dus din sfera politicului în zona unor oameni mai mult.

Așa s-ar putea crede și vă dau un exemplu. Dacă pe vremea Rodicăi Stănoiu și a lui Valeriu Stoica  ministrul justiției era foarte important, acum nu mai e atât de important.

I.P.: Așa e. El devine important prin acele pârghii pe care i le-au conferit numirile de la vârful parchetelor și a devenit și mai important după decizia Curții Constituțională din 2018, mi se pare atunci când Curtea a decis că președintele trebuie să admită revocarea sau nu cu numirea celor care îi propune ministru. Practic acum omul care numește în funcții și revocă din funcții este ministrul justiției, că președintele nu mai poate refuza.

Experimentul a reușit: Judecătorii au intrat sub control politic

Ne puteți urmări și pe Google News