Inteligența artificială, noul câmp de confruntare a giganților IT. Google pregătește o replică la ChatGPT

Inteligența artificială, noul câmp de confruntare a giganților IT. Google pregătește o replică la ChatGPTSursa foto Arhiva EVZ

Google pregătește o nouă aplicație bazată pe inteligența artificială, „Bard” cu care dorește să concureze ChatGPT dezvoltat de Microsoft. Bard este disponibil pentru „testeri de încredere”, au anunțat reprezentanții gigantului IT, și urmează să fie lansat pentru publicul larg în următoarele săptămâni. Noul instrument va fi integrat browserului Google și se așteaptă să revoluționeze căutarea pe internet.

Noul instrument de chatbot dezvoltat de Google, „Bard”, este gândit să concureze direct cu ChatGPT, al celor de la Microsoft, după cum relatează Bloomberg. Dacă Microsoft a luat-o înainte și a pariat miliarde de dolari pe succesul ChatGPT, de la Open AI, rivalul Google face un pas îninte. Noua aplicație bazată pe inteligența artificială va fi integrate în motorul de căutare Google și este de așteptat să atragă mai mulți utilizatori, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.

Sundar Pichai, CEO al Google și al companiei-mamă Alphabet, a explicat că Bard va fi disponibil, în prima fază testerilor, iar ulterior va fi pus la dispoziția publicului. Lansarea este preconizată undeva în următoarele săptămâni, a precizat oficialul Google.

ChatGPT a fost lansat public la sfârșitul lunii noiembrie de compania de cercetare în domeniul inteligenței artificiale OpenAI. ChatGPT a fost folosit e utilizatori pentru a genera eseuri, povești sau poezii și versuri de cântece, dar și pentru a găsi răspunsuri la întrebări pentru care, înainte, era utilizat Google.

La rândul său, Bard este construit pe un model lingvistic de mari dimensiuni, ambele modele având în spate cantități imense de date online în baza cărora generează răspunsuri convingătoare la solicitările utilizatorilor.

„Bard încearcă să combine amploarea cunoștințelor din lume cu puterea, inteligența și creativitatea modelelor noastre lingvistice mari. Se bazează pe informații de pe web pentru a oferi răspunsuri proaspete și de înaltă calitate”, a scris Pichai pe blogul său.

Google se simte amenințat de ChatGP

După apariția ChatGP, cei de la Google s-au considerat amenințați în cea mai importantă funcție pe care au dezvoltat-o, căutarea online. Și astfel au considerat necesar să dea o replică cu propria aplicație de inteligență artificială.

Conducerea companiei a declarat o situație de „cod roșu” și a cerut rezultate. Într-un tweet de anul trecut, Paul Buchheit, unul dintre creatorii Gmail, a avertizat că Google „ar putea fi la doar un an sau doi distanță de o perturbare totală” din cauza creșterii inteligenței artificiale.

Microsoft, care a confirmat că intenționează să investească miliarde de dolari în OpenAI, a declarat deja că va încorpora instrumentul în unele dintre produsele sale. Iar unul dintre acestea ar putea fi, conform speculațiilor, motorul său de căutare, Bing.

sursa: Arhiva EVZ

Riscurile folosirii Bard

Tehnologia de bază pe care se bazează Bard există de mai multă vreme, deși nu este disponibilă pe scară largă. Google a dezvăluit modelul său lingvistic pentru aplicații de dialog (sau LaMDA) în urmă cu aproximativ doi ani. LaMDA a ținut prima pagină a ziarelor și la sfârșitul anului trecut, când un fost inginer Google a afirmat că robotul de chat este „sensibil”. Afirmațiile sale au fost criticate pe scară largă în comunitatea AI.

Conform Google, Bard va putea explica aproape orice concepte existente pe internet și va da informații într-un mod interesant, care l-ar face atrăgător pentru utilizatori. Aplicația răspunde cu puncte de conversație. Bard mai poate fi folosit pentru a planifica petrecerea bebelușului unui prieten, pentru a compara două filme nominalizate la Oscar sau pentru a obține idei de prânz pe baza alimentelor din frigider, potrivit postării de la Google.

„În curând, veți vedea în Căutare funcții bazate pe inteligență artificială care vor distila informații complexe și perspective multiple în formate ușor de digerat, astfel încât să puteți înțelege rapid imaginea de ansamblu și să învățați mai mult de pe web”, a scris Pichai.

Există și riscuri, însă dacă Google intenționează să încorporeze tehnologia IA în căutarea pe internet. Specialiștii atrag atenția că aceste instrumente sunt antrenate pe baza datelor online, astfel că au un potențial ridicat de a perpetua prejudecățile și de a răspândi dezinformări.