Programul de racordare a unor localități la gaze naturale nu va primi finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Comisia Europeană a respins această investiție în valoare de 600 de milioane de euro. Vestea proastă a fost dată de Ludovic Orban la finalul întrunirii Biroului Executiv Național al PNL.

Liberalii s-au arătat nemulțumit de faptul că numeroase investiții pe care le-au propus pentru finanțare prin PNRR au fost respinse de oficialii de la Bruxelles. La finalul întrunirii, Ludovic Orban a declarat că ar fi vorba de chestiuni tehnice față de care Comisia ar avea rezerve.

„În anumite puncte au existat rezerve. Sunt discuții legate de cele 600 de milioane pentru înființarea de distribuție de gaz unde au existat discuții tehnice care trebuie clarificate, privitoare la folosirea hidrogenului în aceste rețele de gaz. Sunt chestiuni tehnice care pot fi soluționate. (…) Trebuie să convingem că aceste proiecte tehnice pe care le propunem nu afectează mediul”, a declarat Ludovic Orban.

Alocarea unor sume din PNRR pentru alimentarea cu gaze naturale este susținută de autoritățile locale. Proiectul este numit „Dezvoltarea infrastructurii de gaz natural în amestec cu hidrogen și alte gaze verzi”, iar România a cerut 600 de milioane de euro pentru implementarea sa.

Comisia Europeană a respins o parte din propunerile României

Comisia Europeană a mai avut obiecții legate de alocările financiare pentru irigații, cu care nu a fost de acord, dar și de cele legate de dezvoltarea infrastructurii rutiere. România a solicitat prin PNRR suma de 4,5 miliarde de euro pentru investiții în transportul rutier şi autostrăzi. Discuțiile despre eșecul negocierilor pe PNRR la Bruxelles au apărut în spațiul public încă de la finalul săptămânii trecute. Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a declarat că situația ar fi sub control și că oficialii de la Bruxelles ar fi făcut doar observații în cadrul unor negocieri.

„Nimic nu este oficial. Nu sunt singurele domenii pe care Comisia a avut observații. Nu vă mai pot spune pe ce, pentru că suntem într-o negociere”, a declarat ministrul.

Cristian Ghinea a explicat de ce Comisia nu este de acord cu alocarea fondurilor pentru irigații și de ce sunt observații în legătură cu infrastructura rutieră. Potrivit spuselor sale, sumele solicitate sunt prea mari.

„România este o țară care propune o alocare foarte mare pentru transportul rutier. Comisia crede că este o alocare prea mare. Noi ne menținem punctul de vedere că este o alocare necesară. Este un element de diferență în legătură cu impactul asupra mediului. Facem o analiză”, a spus Cristian Ghinea.