Multi intreprinzatori sunt atat de entuziasmati de ideea lor incat nu se mai gandesc daca aceasta este si viabila. Se poate ca ea sa mearga de la sine, chiar si fara un studiu de piata, dar, atentie, acestea sunt doar exceptii.
Gasirea unei idei si imaginarea posibilitatilor reprezinta pentru unii cel mai usor pas, releva publicatia economica „Entrepreneur.com”. Oricat de atractiva ar fi o idee de afacere, oricat de simpla ori de „geniala” ar fi ea, nu porniti la drum fara s-o testati.
Iar cea mai buna modalitate pentru a o verifica este cercetarea de piata. „In loc sa se ocupe de planul de afaceri si sa sondeze piata, multi merg inainte cu executia, cheltuind bani fara sa-si concentreze activitatea”, explica Nancy A. Shenker, presedintele companiei americane ONswitch LLC.
Cercetati bine piata
Pentru a cunoaste bine piata, aveti nevoie de cat mai multe informatii. Le puteti obtine relativ usor de pe internet, din publicatii periodice, din institutiile de stat si de la sediile asociatiilor de profil. „Folositi experti in cercetari de piata. Ei va pot recomanda ce tip de cercetare vi se potriveste mai mult si va vor oferi o sursa neutra de informatii”, recomanda Nancy Shenker.
Puteti folosi sondajele pentru a determina capacitatea pietei, marimea concurentei ori pentru a contura potentialul produsului sau a serviciilor pe care le oferiti. „Daca produsul este un obiect tangibil, ar fi foarte util ca publicul-tinta sa ia contact cu o mostra sau cu un prototip”, arata Nancy .
Aaron Keller, profesor asistent in marketing la University of St. Thomas (SUA), spune ca priveste mai intai o idee de afacere prin prisma firmei care trebuie infiintata si organizata, a clientilor, concurentilor si a colaboratorilor. Daca ideea trece cu bine prin aceste „filtre” sunt sanse ca ea sa prinda.
Succesul nu este insa garantat. De aceea se impune o analiza SWOT. Aceasta tehnica presupune evaluarea caracteristicilor pietei, a punctelor slabe ale produsului sau serviciilor dumneavoastra (de exemplu, deficientele din design sau costurile), precum si a potentialelor amenintari (de pilda, fluctuatiile economiei).
Spionati concurenta
Daca cercetarea de piata v-a ajutat sa va cunoasteti concurenta trebuie sa aflati acum de ce ea se descurca. Cum s-a impus? Cum lucreaza? Care sunt punctele ei forte? Dar cele slabe, de care ati putea profita?
Cel mai bun mod de a afla raspunsurile este sa va transformati in client al competitiei sau sa folositi un prieten. „Vizitati pagina lor de internet si treceti-va numele pe lista lor de comenzi”, recomanda Nancy Shenker. „Vorbiti cu clientii concurentei, intrebati-i ce le place si ce nu le place la produsele sau serviciile concurentei.”
Obiectivul este sa intelegeti de ce concurenta isi face treaba atat de bine. Sau de ce nu. Poate ca serviciile lor sunt slabe. Sau poate ca merg struna, dar aveti un avantaj pe care ei nu-l stiu. Ori poate ca ati gasit un mod de a face lucrurile mai bine, mai ingenios, mai ieftin.
Nu disperati
Pe masura ce aflati tot mai multe, s-ar putea sa descoperiti ca ideea dumneavoastra are fisuri si nu concurenta, asa cum ati sperat. Asta nu inseamna ca trebuie sa abandonati si sa renuntati la intentia de a intra in afaceri. Regandirea unei idei, refacerea ei si adaptarea la situatie constituie un alt test pe drumul spre succes.
„Intrebati-va daca nu cumva punctul slab poate fi transformat intr-un avantaj pentru client si pentru afacerea dumneavoastra. Daca nu puteti crea o valoare reala pentru clienti si pentru afacere, atunci este timpul sa gasiti o alta idee”, spune Nancy Shenker. Daca studiul de piata a dovedit ca ideea este viabila, nu va mai ramane altceva de facut decat sa va asigurati ca vindeti acolo unde trebuie si ca piata va cumpara ceea ce oferiti la pretul pe care il cereti.
Bun venit in lumea afacerilor!