Postarea integrală a Primarului General al Capitalei: „Sâmbătă deschidem Podul Ciurel, cea mai mare lucrare de infrastructură realizată în ultimii 30 de ani în Capitală. Azi am facut ultimele verificari iar maine e zi doar de retusuri. Proiectul, început acum 14 ani, a stat aproape 10 ani în tribunale, o pierdere pentru bucureșteni care se traduce financiar în 10 milioane de euro plătiți în plus. 90% dintre lucrări au fost realizate în acești 4 ani de mandat.
Vă anunț cu mare bucurie, asadar, că am finalizat Podul Ciurel – Nod Virtuții, pe care se va putea circula începând sâmbătă, 19 septembrie. Nodul Virtuții nu este un simplu pod, ci este o construcție de infrastructura extrem de complexă, formată dintr-un pod hobanat peste Dâmbovița, două pasaje supraterane peste Șoseaua Virtuții și un pod la nivelul solului peste Râul Dâmbovița, plus 9 bretele rutiere.
Este, însă, de datoria mea să vă informez că acest proiect se putea finaliza și mai repede și cu cheltuieli mai mici, in favoarea bucureștenilor. Pentru că acest proiect a fost blocat și s-a încercat cu disperare oprirea sa definitiva.
Este un proiect demarat acum 14 ani care a fost blocat în instanță aproape 10 ani de zile. Iar pierderile nu sunt doar la capitolul timp, ci este vorba și de pierderi financiare. Acest proiect a fost blocat de Mihai Danes, cofondator al Uniunii Salvați Bucureștiul, prieten și susținător al lui Nicușor Dan, și de Asociația Salvați Bucureștiul. De ce? Pentru că dl Daneș și-a construit în zona respectivă o casă, evaluată la aproape 1 milioan de euro, cunoscută drept “casa roz” de la Ciurel și celebră deja pe diferite site-uri, casă ce are, printre altele, și un adăpost antiatomic.
Blocajul creat de Nicușor Dan, asociația sa și familia Daneș a cauzat Primăriei Capitalei pierderi de aproape 10 milioane de euro, sume care au fost solicitate de constructor în baza prevederilor contractuale. Proiectul a costat în final 50 de milioane de euro, deși ar fi trebuit să coste doar 40. Concret, proiectul Splaiul Independenței-Ciurel-Autostrada A1 a fost inițiat de Primăria Capitalei încă din anul 2006, când această lucrare a fost declarată de utilitate publică de către CGMB.
Lucrările efective au început în anul 2010, dar s-au oprit la scurt timp, pentru că familia Daneș, împreună cu asociația și susținută de domnul Nicușor Dan, au dat în judecată Primăria de mai multe ori, sub diferite pretexte, pentru ca podul Ciurel să nu se construiască. Au solicitat pe rând: să se desființeze autorizația de construire, să se anuleze în instanță PUZ-ul de sector. Nu au reușit, dar s-au pierdut foarte mulți ani. Instanța a decis că nu este afectată viața de familie a celor care dețin “casa roz” și nici proprietatea privată.
Cei doi domni care au dorit să “salveze Bucureștiul”, de fapt l-au blocat. Un proiect care putea fi gata în câțiva ani a durat 14 ani, din care 10 în tribunale.
Proiectul finalizat – Nod Virtuții – este componentă a unei lucrări de amploare, care va continua cu un drum expres până la Bd. Uverturii și apoi până la Șos. de Centură.
Așadar, nu este o lucrare care nu duce nicăieri, ci face legătura cu autostrada, continuăm proiectul și rezolvăm probleme importante de trafic în zonă.
Marius Coaje, consilier al Primarului General: „Pentru continuarea lucrărilor, avem deja semnat contractul de proiectare și execuție. Am încheiat prima etapă – acest pod hobanat peste Dâmbovița de la Ciurel-Nod Virtuții – urmează alte două care fac legătura de la Nod Virtuții până la Centura Capitalei și apoi de la Centura Capitalei până la Autostrada A1.
Noul coridor de expropriere este stabilit, a fost votat în Consiliul General, avem avizul OCPI și proiectul tehnic.
Coridorul de expropriere este modificat față de cel inițial, care prevedea demolarea foarte multor clădiri din zonă și restrângerea activității multor societăți din zonă: am venit cu un coridor de expropriere minim invaziv, consemnăm banii necesari și mergem mai departe.”
Date tehnice
Nod Virtuții:
Lungime totală – aproximativ 1 kilometru (de trei ori cat Podul Basarab)
Lungime pod hobanat – circa 235 de metri
Înălțime pilon central – 68,2 metri
Număr de structuri – 12 pasaje rutiere și un pod hobanat
Număr de hobane – 24 perechi de hobane
Pentru realizarea proiectului au fost folosite:
– 66.000 metri cubi de pământ pentru terasamente
– 20.000 metri cubi de balast stabilizat
– 11.000 tone de asfalt
– 40.000 metri cubi de beton
– 5.150 tone tablier și armătură metalică
– 310 tone oțel pentru hobane
– 13 kilometri de bordură
– 7.5 kilometri de parapete
În ceea ce privește cea de-a doua etapă, Nod Virtuții – Bd. Uverturii, se lucrează deja la proiectul tehnic, documentația fiind aproape de final.
De asemenea, a fost redefinit coridorul de expropriere pentru această etapa. În proiectul initial, erau afectate 200 de clădiri, iar noul proiect prevede aproximativ 20 de imobile ce urmează a fi expropriate. Astfel, ne ușurăm munca și realizăm economii importante de timp și resurse financiare.
Constructorul se află deja în șantier și se așteaptă doar ordinul de începere al lucrărilor. Drumul până la Bd. Uverturii va avea aproximativ 3 kilometri. Proiectul tehnic și construcția Nodului Virtuții au fost realizate de asocierea JV Max Boegl – Astaldi Spa– Euroconstruct Trading 98, iar dirigenția de șantier asigurată de Compania Municipală Dezvoltare Durabilă.