Fraude online tot mai dese. Ce trebuie să facă românii pentru a nu-și pierde banii
- Teodora Vitan
- 4 iulie 2025, 17:07

În contextul unei creșteri semnificative a tentativelor de fraudă financiară, în special în mediul digital, experții în securitate bancară trag un semnal de alarmă.
Creșterea tentativelor de fraudă online impune măsuri de precauție
Gabriela Folcuț, directorul executiv al Asociației Române a Băncilor (ARB), subliniază importanța respectării unor reguli stricte pentru a ne proteja atât datele personale, cât și fondurile din conturi.
Aceasta a explicat, că riscurile sunt și mai mari atunci când utilizatorii accesează internetul prin rețele Wi-Fi publice, iar prudența trebuie să fie maximă în aceste situații.
Recomandări esențiale pentru siguranța financiară
Una dintre cele mai importante reguli este evitarea oferirii informațiilor de pe card, atât cele de pe față, cât și cele de pe verso. Aceste date trebuie folosite doar de către titular și exclusiv pe site-uri sigure. De asemenea, tranzacțiile bancare nu ar trebui făcute atunci când utilizatorul este conectat la rețele publice.
Gabriela Folcuț atrage atenția și asupra pericolului de a divulga datele de logare la aplicațiile de internet sau mobile banking – username-ul și parola nu trebuie comunicate nimănui, indiferent de pretext. Pentru a primi bani, este suficient să oferim doar codul IBAN, care nu apare pe card.
În plus, este esențial ca orice investiție să se realizeze doar prin intermediul entităților reglementate, listate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară, și să nu oferim acces la dispozitive personale pentru instalarea de aplicații dubioase, invocând scopuri „investiționale”.
Cum reacționăm în cazul unei fraude
În situația în care cineva cade victimă unei tentative de fraudă și oferă, accidental, date sensibile, primul pas este notificarea imediată a băncii, pentru blocarea accesului la conturi.
Dacă prejudiciul a fost deja produs, este necesară depunerea unei sesizări la poliție. În cazurile mai complexe, cum ar fi fraudele de tip spoofing sau înșelătoriile telefonice care implică retrageri de bani, trebuie sesizat și Directoratul Național de Securitate Cibernetică. Gabriela Folcuț reamintește că platforma sigurantaonline.ro este o sursă completă de informare, unde pot fi găsite toate sfaturile utile pentru prevenirea și gestionarea situațiilor de acest tip, potrivit antena3.