„De aceea am hotărât că Floarea-soarelui nu va mai putea pleca din muzeu. De acum încolo, această perla a colecției noastre va rămâne la domiciliu în Amsterdam, disponibil pentru toți vizitatorii noștri în fiecare zi a anului", declară Axel Rüger, directorul Muzeului Van Gogh.

Cercetarea

Floarea-soarelui se află în studioul de conservare al muzeului începând cu data de 11 ianuarie 2019, în timp ce se efectuează un tratament minor de conservare. Aceasta este faza finală a cercetării complexe asupra stării picturii. O echipă internațională de specialiști a studiat Floarea-soarelui în Amsterdam, folosind cele mai recente tehnici, pentru a strânge cât mai multe informații despre panza, straturile de grund și vopsea și restaurările anterioare efectuate asupra lucrării. Cercetarea urmărea să răspundă la următoarele întrebări:

Ce materiale a folosit Van Gogh?

Care este starea picturii?

Este nevoie de restaurare și este acest lucru posibil?

Ce se poate face pentru a păstra tabloul pentru generațiile viitoare în cel mai bun mod posibil?

 Fara calatorii

Cercetarea a stabilit starea actuală a tabloului și ce trebuie facut, după 130 de ani de la crearea lucrării, pentru a o păstra pentru generațiile viitoare. O concluzie notabilă a cercetării constă în faptul că straturile de grund și vopsea sunt stabile, dar foarte sensibile la vibrații și schimbări ale umidității și temperaturii. Prin urmare, este important ca pictura să fie mișcată cât mai puțin posibil și să fie expusă într-un climat stabil. Pentru a evita orice risc, muzeul a decis că Floarea-soarelui nu va mai călători.

Capodopera a fost deja foarte rar împrumutată – doar de șase ori în istoria muzeului de 46 de ani. Ultima dată a fost în 2014, când pictura a călătorit la Galeria Națională din Londra pentru a fi prezentată alături de versiunea aflata in acea colecție. Cele două variante au fost expuse anterior la Muzeul Van Gogh din Amsterdam.

Cinci versiuni

Floarea-soarelui este una dintre cele mai cunoscute picturi ale lui Vincent van Gogh. A pictat cinci variante ale unui buchet de floarea-soarelui într-o vază, care sunt acum expuse la muzee din întreaga lume. Lucrarea de la Muzeul Van Gogh datează din ianuarie 1889 și se bazează pe pictura din vara anului 1888, care se află acum la Galeria Națională din Londra. Studiul recent confirmă acest fapt. Aranjamentul compoziției picturii de la Muzeul Van Gogh arată că artistul știa în prealabil exact cum va arata lucrarea finala.

Cercetarea confirmă, de asemenea, că banda de lemn, vopsită galben și fixată pe partea superioară a pânzei, este o prelungire originală a compoziției. Aceasta înseamnă că banda este adăugată de Van Gogh în timpul procesului de pictură.

 

Originea panzei

Cercetatorii au studiat modelul tesaturii folosind analiza computerizata. Acest lucru a permis muzeului să urmărească originea pânzei pe care este vopsită floarea soarelui si au descoperit ca este  o rolă specială de in. De asemenea, rezultatul cercetarii ne spune care alte picturi au fost produse pe bucăți de pânză pe care Van Gogh le-a tăiat din aceeași rolă.

 

Decolorarea

Cercetarea a furnizat informații complete privind culorile și amestecurile de culori pe care Van Gogh le-a folosit, precum și procesul natural de îmbătrânire al vopselei. Unele dintre nuanțele originale de culoare au fost parțial pierdute datorită efectelor decolorării. Știm acum că modificările de culoare din Floarea soarelui sunt cauzate, în principal, de un anumit tip de vopsea roșie (lac de geraniu) care se estompează și de un anumit tip de vopsea galbenă (galben cromat) care se întunecă.

Aceste informații au contribuit la îmbunătățirea standardelor de iluminare la muzeu: nivelul maxim permis de iluminare a fost deja redus cu două treimi, de la 150 la 50 lux. S-au instalat și noi becuri LED cu emisii relativ scăzute în partea violet-albastră-verde a spectrului de lumină.

Lacuri și retusuri

Datorită cercetării, muzeul a reusit o mai bună cunoaștere a diferitelor restaurări efectuate asupra lucrării și a consecințelor acestor restaurări. Există mai multe straturi de lac pe pictura. Toate au fost adăugate la o dată ulterioară, deci nu de Van Gogh însuși. Aceste straturi de lac sunt murdare și îngălbenite, dar nu pot fi îndepărtate deoarece, în unele locuri, straturile de vopsele și lacuri s-au amestecat. Un strat de ceară a fost adăugat mai târziu peste stratul de lac, în unele locuri, pentru a asigura vopseaua și a face suprafața mai mată.

Acest strat de ceară a fost adăugat la sfârșitul anilor 1990, conferind un aspect mat si albicios lucrarii. În timpul tratamentului actual, in curs de desfasurare, ceara va fi îndepărtată. În plus, vor fi examinate mai multe retusuri decolorate dintr-o restaurare anterioară. Aceste retușuri vechi se află sub stratul de lac și, prin urmare, nu pot fi îndepărtate, așa că vor fi adăugate noi retușări peste cele vechi.

 

Înapoi în muzeu

In data de 22 februarie 2019 , Floarea-soarelui va reveni în expoziție la locul sau obisnuit din cadrul Muzeului Van Gogh din Amsterdam. În această vară, pictura va avea locul central în expoziția Van Gogh și Floarea Soarelui (deschisa între 21 iunie și 1 septembrie 2019), care va prezenta publicului si tratamentul recent de cercetare și conservare.

https://youtu.be/GzMkLvPOTrc