Beneficiarii sunt fermierii care au aplicat pentru submăsurile 6.1 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri, 6.2 – Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale, 6.3 – Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici şi 19.2 – Sprijin pentru implementarea acţiunilor în cadrul strategiei de dezvoltare locală.

Termen de implementare între 36 – 60 luni

Ei au un termen maxim de implementare a planului de afaceri ce variază între 36 şi 60 de luni de la data deciziei de acordare a sprijinului, conform regulamentelor europene, în funcţie de tipurile de investiţii, subliniază AFIR.

Directorul general al AFIR, Mihai Moraru, a arătat că varianta suspendării contractului este un demers concret în sprijinul beneficiarilor PNDR afectaţi de pandemie, relatează Agerpres .

“Acordarea posibilităţii de suspendare a contractului este un demers concret care vine în sprijinul beneficiarilor PNDR afectaţi de restricţii impuse de pandemie. Am avut toată susţinerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, iar de la Comisia Europeană am primit clarificări care ne-au permis să oferim această posibilitate beneficiarilor noştri.

Completarea ordinului MADR oferă Agenţiei instrumentele necesare pentru a analiza circumstanţele excepţionale determinate de măsurile impuse pe timpul stării de alertă şi pentru a aproba suspendarea contractului sau deciziei de finanţare, acolo unde este cazul” a precizat directorul general al AFIR.

Solicitarea suspendării contractului de finanțare trebuie justificată prin documente

Solicitarea suspendării contractului de finanţare trebuie justificată prin documente. Se poate realiza doar în situaţia în care durata de implementare a planului de afaceri propus prin proiect nu poate fi prelungită, se mai precizează în comunicatul AFIR.

“Solicitarea beneficiarilor poate fi transmisă on-line sau la sediul Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale şi trebuie însoţită de documente care justifică cauzele ce conduc la măsura suspendării şi prin care se demonstrează măsurile întreprinse de aceştia în sensul depunerii tuturor diligenţelor pentru desfăşurarea activităţii finanţate”, potrivit AFIR.

Documentele justificative

Documentele justificative menţionate pot fi, după caz: decizii oficiale ale autorităţilor privind restricţiile care afectează activitatea beneficiarului – de exemplu, interzicerea organizării sau limitarea desfăşurării activităţii propuse prin planul de afaceri sau a activităţilor interconectate, de care depinde activitatea propusă în planul de afaceri.

Un alt tip de document ar putea fi unul din care să rezulte perturbarea activităţii ca urmare a situaţiei excepţionale – de exemplu, lipsa forţei de muncă din partea contractorilor sau a întârzierilor în furnizarea de echipamente/utilaje, imposibilitatea obţinerii documentelor emise de autorităţi ca urmare a suspendării activităţii, izolarea la domiciliu, carantina.

După încetarea suspendării, contractul își reia cursul

La data încetării suspendării, contractul de finanţare îşi reia cursul, iar părţile sunt repuse în drepturi, durata de valabilitate prelungindu-se automat cu perioada aferentă suspendării, în limita duratei maxime de eligibilitate a cheltuielilor FEADR prevăzute de art. 65 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1303/ 2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Baza legală pentru acest demers este Ordinul MADR nr. 67 din 22.03.2021 pentru completarea OMADR 181/ 2020 privind stabilirea unor proceduri pentru implementarea PNDR 2020, potrivit AFIR.